Gulvkonstruktion i etageadskillelse

Hejsa.


Vi har en villa fra 1967, i 3 plan. Kælder, stue og 1 sal. I følge tegningerne er der 12cm betondæk i hver etageadskillelse. 

Vi er igang med at planlægge et renoveringsprojekt hvor spisestuen, køkken og hall skal have en total renovering.

Eftersom at der på nuværende tidspunkt er trægul på betondækket, og vi gerne vil ahve lagt noget gulvvarme og klinker , er det så ok at gøre fælgende :


  1. Flamingo på 12cm betondæk
  2. Rionet
  3. 16mm slager
  4. 6cm betondæk
  5. klinker

Der skal bruges omkring 5 m3 beton i disse 3 rum. Er det billgist at blande selv eller betale sig til det ?

Eller ?


  1. Strør på 12 cm betondæk med 30 cm afstand
  2. spånplader med spor til gulvarme
  3. 3lag fermacell gulvgips
  4. klinker

Mvh

ZP.


MVH
ZP
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor meget polystyren ville i kunne få plads til?

Der er også mulighed for at isolere nede fra kælderen, hvis i har lofthøjde nok. Så kan slangerne lægges på det nuværende betonlag.

Er kælderen uopvarmet?

Hvis den er opvarmet, behøves isolering jo ikke rigtig..


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 19-06-2018 21:04:30

Hvor meget polystyren ville i kunne få plads til?

Der er også mulighed for at isolere nede fra kælderen, hvis i har lofthøjde nok. Så kan slangerne lægges på det nuværende betonlag.

Er kælderen uopvarmet?

Hvis den er opvarmet, behøves isolering jo ikke rigtig..

 Hej. Jeg vil have plads til omkring 8cm isolering. Jeg har omkring 16 cm at gøre med fra betondækket som er loftet fra kælderen. De 16 cm er voldsomt at fylde med beton, så der vil total set være 28cm betondæk. Derfor tænker jeg at komme isolering på ca 8 cm for at løfte og bruge mindre af beton.

Kælderen er beboelig, opvarmet på 125 kvm. Loft højden er 235.


MVH
ZP

I min optik vil det være tosset at støbe når der er betondæk i forvejen. 

Anvend forslag 2 men uden strøer. Altså lægge sporplader direkte på styrolitpladerne. Styrolitpladerne kommer jo til lægge fint jævnt på betondækket. Det vil give maksimal isolering og en hurtigere virkende gulvvarme.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Men, beton holder længere på varmen og man derfor får mest ud af guldvarme, kontra træ konstruktion. 

Det også lidt billige at støbe umidlbart hvad jeg kunne regne mig frem til.

De 5-6 cm jeg ville støbe skal jeg ligge i farmercell gulvplader så det går jo lige op måske.?


MVH
ZP
Kermit_369 skrev den 20-06-2018 11:28:52

I min optik vil det være tosset at støbe når der er betondæk i forvejen. 

Anvend forslag 2 men uden strøer. Altså lægge sporplader direkte på styrolitpladerne. Styrolitpladerne kommer jo til lægge fint jævnt på betondækket. Det vil give maksimal isolering og en hurtigere virkende gulvvarme.


Mener du sådan her : 

  1. 12 cm betondæk
  2. 8cm styrolitplader
  3. 3cm styrolitplader med spor
  4. 3lag gulvgips
  5. klinker 50x50 cm

 


MVH
ZP
Annonce

Jep.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du får ikke en bedre økonomi med beton. 


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 20-06-2018 19:03:15

Du får ikke en bedre økonomi med beton. 

 Må jeg se en udregning på 50 kvm ?


MVH
ZP

Egentlig ikke, men den er energi du putter ind i gulvet er den samme som kommer ud af gulvet, uagtet om du bruger beton eller let gulvvarme.

Let gulvvarme giver dog den fordel at det regulerer hurtigt, derfor kan det hurtigt spare energi når solen titter frem. Endvidere får du plads til ekstra isolering.

Tung gulvvarme regulerer trægt grundet den store varmekapacitet i betonen, hvorfor regulering foretages efter en middelværdi over en længere periode på mange timer, og ændringer kan være op til et døgn om at slå igennem. 


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 20-06-2018 21:16:00

Egentlig ikke, men den er energi du putter ind i gulvet er den samme som kommer ud af gulvet, uagtet om du bruger beton eller let gulvvarme.

Let gulvvarme giver dog den fordel at det regulerer hurtigt, derfor kan det hurtigt spare energi når solen titter frem. Endvidere får du plads til ekstra isolering.

Tung gulvvarme regulerer trægt grundet den store varmekapacitet i betonen, hvorfor regulering foretages efter en middelværdi over en længere periode på mange timer, og ændringer kan være op til et døgn om at slå igennem. 

 Så det er billigere i drift du taler om, og ikke hvad d er er billigst at etablere. Men du har ret i at den regulærer hurtigere. 

Men vil det ikke være mere stabilt med beton frem for gulvgipsplader?

Den giver mig ikke mere plads til isolering når spånplader er 3cm, gulvgips er 6cm. 


MVH
ZP
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis