Vaskemaskine larmede helt vildt, nu vil den ikke køre tromlen rundt.

Halløjsa...

Jeg har en Hotpoint Ariston vaskemaskine, som efterhånden er en 7-8 år gammel.
Har været enormt glad for den, så derfor får den nu en sidste chance ved at jeg spørger bedre vidende, om den relativt nemt/billigt kan fikses...

Den larmede pludseligt meget ved centrifugering, og lugtede en smule af olie.
Har kørt med den et par gange (nok en 7-10 gange hvis jeg skal være ærlig), og den har vasket fint udover larmen. Satte omdrejningerne ned ved hver vask til 1000, og ikke de 1600 som den normalt kører med. Dette hjalp lidt på larmen...

I dag har jeg så forsøgt at vaske igen, men denne gang vil den slet ikke køre tromlen rundt.
Kan høre der er et eller andet omme bagved tromlen der kører rundt, men selve tromlen rører sig ikke ud af stedet.
Maskinen lugter ikke brændt, eller kommer med fejlmeddelelser.

Er det lejerne der er gået, eller er det værre end det?

Nogen der har nogle gode idéer?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor endte tråden i belysning???

det kan være kileremmen der er gået i stykker, prøv at skrue bagsiden af og se,

for at konstatere om lejerne er gået, skal du prøve at løfte i tromlen, og se om der er slup, og prøve at dreje den med hånden,så kan du høre om lejerne støjer


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Nå...

Tromlen sidder meget løst inde i maskinen, så lejerne er helt sikkert gået.

Til min model, kan man ikke købe et lejesæt alene.
Så at fikse den, koster i omegnen af 2000, + hovedpinen ved at skille den fuldstændigt ad...

Det er vist en ny maskine.

Du skal være opmærksom på forskellen mellem lejer der er gået, og det slup som støddæmpere giver. Tromlen er jo hængt op i fjedre.

Maskinen burde kunne køre selv om lejer er gået, hvis motoren og rem stadig er intakte. Derfor vil jeg også gætte på at det er remmen. Hiv maskinen ud og skru bagepladen af, så får du hurtigt syn for sagen.


Elektronikteknikeren

Lejer der går vil typisk larme mere og mere over 20-50 vask, og ikke så hurtigt. Det vil sjældent medføre at maskinen ikke kan køre. Hvis du kan dreje tromlen rundt med hænderne uden modstand og mislyde, så er det ikke lejer. 

Din beskrivelse tyder mere på rem, der er flækket og til sidst helt i stykker. Ret billig og let reparation. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Beklager, der var forsinkelse på indlæggene (måske en fejl 40 fra min side af)…

Har netop pillet bagpladen af, og remmen er ganske rigtigt hoppet af.
Kan en døende rem have fået maskinen til at larme under centrifugering, eller er lejerne måske stadigvæk stået af?

Remmen er i øvrigt intakt, den er ikke revnet, trevlet eller noget som helst...

- der er i øvrigt ingen mislyde, når jeg drejer tromlen rundt manuelt...

På med den igen og prøv at starte op ved centrifugering med afmonteret bagplade. Så kan du holde øje med hvad der sker. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Motor har muligvis mulighed for at man kan forskyde den en smule så remmen kan strammes.


Elektronikteknikeren

Kan læse på et andet forum, at hvis lejerne er gået eller er ved at gå, kan det ændre stillingen mellem det store remhjul på tromlen og det lille på motoren, og at dét så gør at remmen falder af...

Fra Kandu.dk: "Når remmen hopper af under kørsel er det fordi at den lille remskive på motet  og den store remskive på tromlen ikke centrere/spore, hvis lejerne er gået/ slidt så det larmer i tromlen, ændre det lidt/noget på det store remskive hældning, så den lille remskive og den store ikke centrere og remmen køre af.
Motoren er ikke til at flytte ud/ind, kun op/ned for at stramme remmen."

Tror sgu lejerne er gået   

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis