Vaskemaskine larmede helt vildt, nu vil den ikke køre tromlen rundt.

Halløjsa...

Jeg har en Hotpoint Ariston vaskemaskine, som efterhånden er en 7-8 år gammel.
Har været enormt glad for den, så derfor får den nu en sidste chance ved at jeg spørger bedre vidende, om den relativt nemt/billigt kan fikses...

Den larmede pludseligt meget ved centrifugering, og lugtede en smule af olie.
Har kørt med den et par gange (nok en 7-10 gange hvis jeg skal være ærlig), og den har vasket fint udover larmen. Satte omdrejningerne ned ved hver vask til 1000, og ikke de 1600 som den normalt kører med. Dette hjalp lidt på larmen...

I dag har jeg så forsøgt at vaske igen, men denne gang vil den slet ikke køre tromlen rundt.
Kan høre der er et eller andet omme bagved tromlen der kører rundt, men selve tromlen rører sig ikke ud af stedet.
Maskinen lugter ikke brændt, eller kommer med fejlmeddelelser.

Er det lejerne der er gået, eller er det værre end det?

Nogen der har nogle gode idéer?

Halløjsa... Jeg har en Hotpoint Ariston... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ingen mislyde ved lejer = lejer ok. 

Og ja hvis kugler er faldet helt ud af lejer kan det påvirke remmen, men jeg har skiftet lejer på mange vaskemaskiner før i tiden, men timepriser er så høje + moms o.s.v at det er sjældent det kan betale sig at have firma til det. Jeg har aldrig oplevet at det er kommet så vidt at remmen løber af. 

Har dog lige skiftet i en whirpool, hvor man heller ikke kan købe seperate lejer til. Når den er skilt ad er det ganske almindelige lejer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Over tid strækkes og slides remmen jo en smule, hvilket giver god mening med de 7år den har kørt. Så bliver remmen en lille smule for stor, og kan køre af.

På med remmen, stram den en smule ved at flytte på motor. Den skal være tilpas stram til at man stadig godt kan trykke remmen ind en cm på midten i det frie spænd med håndkraft.

Kør en vask og læg mærke til mislyde under kørsel med tromlen.


Elektronikteknikeren

link til lille film med lyd, af tromlen der bliver drejet manuelt rundt:

https://1drv.ms/f/s!Aky2CCrSe5W3vedM5EXNDF1TmAR4bg


Der er jo meget "fine" mislyde. => lejer er gået. 

Det ligner meget bagsiden af plast karret på den whirpool jeg skrev om. 

Det vil sige at du skal have hele karret ud af maskinen, skilt ad på midten, og presse lejer ud. Der skal så 2 lejer i og en ny pakdåse.  Jeg vil tro at karret på denne ariston også er samlet med ca. 30 små klemmer. 

Jeg er nogenlunde vant til det og det tog mig ca. 5 timer at adskille og samle dennne whirpool igen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har prøvet de sidste ti minutter at få remmen til at køre ordentligt på det store hjul på tromlen, men den bliver ved med at køre skævt/af...

Okay, så er det en ny maskine...
Ender med jeg slår én ihjel, hvis jeg skal bruge formodentligt mere end ti timer på det, hvis det tager en prof 5 timer   

Hvilke mærker skal man gå efter i dag?
Har kigget lidt på ASKOs nye serie, er de noget værd?
http://www.asko.dk/produkter/vask-tor/vaskemaskiner


klog beslutning, Jeg havde endda tromlen med på værkstedet hvor lejer blev presset ud i hydraulisk presse. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis