Lysleder og lampe til vandstråle.

Jeg er blevet inspireret af Speddy til udvikling af min egen laminar vandstråle. Det går fremad med projektering (men arbejdet tager en stor del af fritiden  )

Jeg mangler at finde en lampe med power led, som kan skifte farver, og som udsender lyset igennem ret kraftig lysleder. Det skal op i vandstrålen som så fungerer som en forlængelse af lysleder. Se ca. 2 minutter henne i den video

Jeg har set der er noget firma i Viborg der måske kan det, og de skal også spørges. Men kunne forestille mig at der findes noget til mindre penge på amazon eller lignende steder. ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er blevet inspireret af Speddy til udvikling... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan vil du holde det vandtæt omkring alle de fibre?


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jeg sidder her og undres over opstillingen med fiberoptikken. Var det ikke muligt at lave bunden af strålekanonen gennemsigtig (glas eller plexiglas) og dermed placere pæren under vandkanonen. Den kræver måske at vandforsyningen partu er tilsluttet i midten på undersiden ?  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Speddy Det korte svar: "det ved jeg ikke" Og jo jeg havde tænkt mig at de bliver indesluttet i et stykke krympeflex. Så kan hullet i bunden indeholde en el - forskruning der kan tætne det. Så ved jeg godt at der vil løbe en mindre del vand imellem fibre, men det må så blive sådan. 

Nitter: "kanonen" består af flere dele for at berolige vandet, som er princippet i dyret. Nederst vandtilslutning, - fordelerplade - skumgummi / filtervat el.lign. for at vandet skal sive igennem - så ca. 500 stk sugerør som sørger for at vandet ikke har hvirvler. 

Så skal der ovenover være en klap som afbryder strålen ved at lede vand ud af kanonen

Og tilslutning behøves ikke præcis at være i midten.  Så det er klart at man godt kan have en glasstang op igennem. Men det var lidt for at adskille strøm og vand. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Først vil jeg undersøge mere, dernæst ringe til denne leverandør. Det er ofte sådan at de har en løsning der er meget bedre end den man lige falder over på nettet. 

Jeg ser på nettet at man varmer fibre op, så de går fra at være runde til at komme til at passe sammen uden mellemrum. Det vil sige som tavle mønstret i en bistade. Det var en der havde afisoleret et stykke lysleder kabel. Han undredes over at det kun er på tykkelse med et hår, så der skal rimelig mange til. Den løsning jeg har link til længere oppe er rimelig tykke tråde. 

Måske kunne jeg hælde lidt pvc lim (tagrendelim)  ned imellem fibre, efter de er krympet sammen. Det er meget flydende. Og vil det ødelægge lys udstrålingen ? ? kan jeg "afisolere" et lille hul i krympeflex for så at injecere lim midtvejs. 

Der vil forekomme en test på enkelt fibre inden det løber af stabelen. 

Alt sammen kun tanker og forslag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

😎jeg tror nu stadig jeg går efter en enkelt 8mm plexiglas stang, som jeg linkede til tidligere - den kan passe i en PG forskruning uden en masse fikumdik😉


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce

Ja jeg så godt du skrev plexiglas stang, men ikke nogen link. 

Men ellers har du da meget ret, mit forslag er ikke uden problemer. Jeg arbejder lidt med lysledere til daglig. Det er i forbindelse med fotoceller fra Omron, som vi bruger i maskiner. Hvis de knækker eller bliver slidt 1/2 over i maskineri dur de ikke. Jeg har så opkortet dem og limet dem i fittings på ny. Det giver samme resultat som de nye. Der medleves en lille plast saks til at klippe dem over med, så de virker. Men det er nok lidt diffust lys, og i laminar projekt ønskes der vel en fremadrettet lysstråle, for at få mest muligt ind i vandstrålen. Jeg har også enkelte gange for mange år siden trukket lysleder kabel imellem komputere. Men der lejede vi udstyr til at konfektionere dem. Det indeholdt bl.a. slibeudstyr, og 100 x lup for at se resultatet. De blev i øvrigt limet med varmelim i stikket.

Det der tiltaler mig er også lysgiveren med farveskift, glitter effekt og eventuelt med styring over aps på telefon. Og det sælges til ja forholdsvis overkommelige penge. 

Kunne denne glitter effekt komme til at se ud som farvede stjerner der hvor vandet rammer ville det være perfekt.

Min dyse laver jeg af messing folie på 1/2 mm tykkelse. Det spændes imellem 2 aluminium klodser, for at kunne bore et pænt hul. Det er vist afgørende at dysen er meget tynd eller vinklet så den står skarp. 

Ved montering sidder der så en plade med lidt større hul i kanonen som kan holde denne dyse på plads. Jeg påtænker at lave flere dyser med forskellig størrelse af huller for at prøve det af. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja der kunne være fedt med glittereffekt😎

Det er rigtigt at du skal have en skarp kant  -  ellers kommer det til at sprøjte.

Ps. Bliver det bøvlet med fiberen, så sig lige til. Jeg har en stump 8mm plexiglas stang til at ligge og det ser ikke ud til at vi er så langt fra hinanden.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Det var denne og ikke i Viborg. Jeg ser dog at der er lysleder fabrik / salg i Viborg.

Jeg havde ikke lige set at vi bor på hver sin side af hovedstaden ( hedens hovedstad)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-06-2018 16:55:40

Nitter: "kanonen" består af flere dele for at berolige vandet, som er princippet i dyret. Nederst vandtilslutning, - fordelerplade - skumgummi / filtervat el.lign. for at vandet skal sive igennem - så ca. 500 stk sugerør som sørger for at vandet ikke har hvirvler. 

Så skal der ovenover være en klap som afbryder strålen ved at lede vand ud af kanonen

Og tilslutning behøves ikke præcis at være i midten.  Så det er klart at man godt kan have en glasstang op igennem. Men det var lidt for at adskille strøm og vand. 

Jo ja, har ikke sat mig ind i hvordan en "kanon" skal skrues sammen. Men kan forstå at min tanke er/var et vildskud.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nej ikke helt, men lyset skal føres op med lysleder, fordi der er "meget skrammel" inde i den OG fordi vandsøjlen ikke må forstyrres af en lampe eller lignende. Men for mit vedkommende er det på eksperiment basis endnu, men der er man videoer på nettet. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis