Skære toppen af træerne (uden at slå sig selv ihjel)


Vores hasseltræer er blevet ca 8 m høje. Jeg vil gerne skære dem ned til ca 3,5 m


Er der nogle tips til hvordan jeg selv gør det uden at udsætte mig selv for alt for stor risiko?



 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det optimale må være at få en skoventreprenør, der er uddannet til topkapning, til at udføre opgaven. 

Hvis du selv vil udføre det, så vil jeg absolut anbefale dig at bruge lift, så du står sikkert. 


Søren O

Nu er 3 - 4 meter jo ikke så meget når man tænker på at din egen krop /arbejdshøjde er 2 m  med sav eller ørnenæb. Så du skal blot 1,5 m op på en stige. Sæt en stige op i træet, og bind den fast øverst, så du ved at den bliver der. Så ville jeg bruge kraftig ørnenæb med udveksling eller en håndsav  ( en sav på teleskop kan naturligvis også bruge ) . Tag en gren ad gangen. Hvis du bruger sav så skal der saves nedefra først, ca. 1/4 - 1/3 igennem grenen. Bagefter oppefra UDEN for. Så knækker grene af uden at flække ind imod stammen. 

Den bedste tid er til vinter når saftspændingen er gået af træet, så vejer det måske det halve.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvorfor ikke gøre det let , skær dem ned i arbejdshøjde 2 meter , hassel vokser lynhurtigt op igen , , og det gør det let i fremtiden at holde dem....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

.. og på  hassel bør man jævnligt tage de ældste stammer i midten, det giver det største udbytte af nødder


 

Det er synd og skam at lave en "varmemesterbeskæring" af en hassel. De ældste og største stammer skæres ved bunden, og det fortsætter man med til busken/træet har nået den ønskede størrelse (eller mindre, så der er lidt at vokse af)

Annonce

Det med at de ældste stammer skal væk på hassel, er god læring. Det var jeg ikke klar over. 

Så gør det jo det hele nemmere. "bare" kap de ældste ved bunden, så har du ikke nogen højde risiko. Og så vidt jeg kan se er de enkelte så tynde at de ikke ødelægger noget når de falder ned.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er godt nok nogle høje hasseltræer synes jeg, fordi for hvis man tager udgangspunkt i plankehegnet når jeg en højde på omkring 12-14 m og så høje bliver hassel godt nok ikke (jeg har i hvert fald aldrig set dem så høje). Så derfor er du stensikker på det er hassel og ikke elletræer. Ellertræer er enkeltstammet (som det også anes på billedet) modsat hassel som er flerstammet og mere busket. 

Ps. Men selvfølgelig hvis der findes hasselnødder i "skovbunden" må det jo være hasseltræer. 

Skær dem når der ingen blade er på, der ligger rigtig mange kilo i kronen sålænge der er vand i træet og blade på.

Hassel breder sig som røn, med flere eller mange stammer. I en anden have jeg havde, var der 5 store grupper på ca 10 m højde. Hvert år ryddede jeg så der kom lys i midten og det væltede ned med dejlige nødder hvert år. Tænk busk, når du skærer. Væk med de gamle, der kun tager kraft.


 

Læser lige at hassel (som de fleste ved), normalt er en mangestammet oftest 3-5 meter høj busk. MEN at den af og til kan blive næsten træagtig med en skærmformet krone, og den er rapporteret i en størrelse på op til 15 m. Så jeg æder lige mine ord i mig igen.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis