Ændring fra 380v - 220v på pumpe

Hej.

Jeg har en grundfos vandpumpe stående som køre på 380v, som jeg bruger til mine regnvandsbeholdere. Kan det lade sig gøre og få den til at køre på 220v i stedet? - i så fald hvordan kan jeg få det ændret. Skal der evt. indsættes en kondensator for at det kan lade sig gøre?

Se evt. billeder.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det kan godt lade sig gøre. Du forbinder de tre hvide lus/skinner lodret i den viste klemkasse. Så forbinder du fase og nul på to af forbindelserne. Kondensatoren forbinder du til fasen og den ledige forbindelse. 

En tommelfingerregel siger 70-80 uF pr kW. Det bliver så her omkring 60 uF. Hvis motoren løber forkert vej rundt flytter du ledningen til kondensatoren fra fase til nul.


fase
S. Fabrin skrev den 16-06-2018 09:03:48

Ja, det kan godt lade sig gøre. Du forbinder de tre hvide lus/skinner lodret i den viste klemkasse. Så forbinder du fase og nul på to af forbindelserne. Kondensatoren forbinder du til fasen og den ledige forbindelse. 

 Tak for svar. Kan du oplyse mig hvilken kondensator jeg skal anskaffe mig?

Kondensatoren skal være omkring 60 uF, se min rettelse ovenfor. Det skal være en startkondensator. Undskyld det skal selvfølgeligt være en driftkondensator.


fase
S. Fabrin skrev den 16-06-2018 09:15:05

Kondensatoren skal være omkring 60 uF, se min rettelse ovenfor. Det skal være en startkondensator.

 Mister motoren ydelse, ved du det?


Kunne det evt. være denne https://www.elvvs.dk/p/motor-kondensator-60uf-450v-m-ledn-725709/

Ja, det kan udmærket være den kondensator. Motoren mister lidt ydelse. Hvor meget kan jeg ikke oplyse dig om på stående fod.


fase
S. Fabrin skrev den 16-06-2018 09:49:59

Ja, det kan udmærket være den kondensator. Motoren mister lidt ydelse. Hvor meget kan jeg ikke oplyse dig om på stående fod.

 Du får tak for hjælpen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis