Minegraver? Kør selv?

Hej lds


Her på et tidspunkt skal vi have fjernet nogle træer, buske og lign i haven. Og tænkte at leje en mini graver til jobbet og en container... Men når man lejer sådan en, hvad sker der så hvis man laver en skade på ens hus f.eks? Eller andet.. Har jo ikke noget kørekort eller prøvet at køre sådan en før hehe. Er de nemme at bruge? Eller burde man lade en køre den som gør det til dagligt? 


Tænkte noget i den stil her 


https://www.ep.dk/brugt/brugte-maskiner/brugte-minigravere/bm100935-volvo-ec-20-brugt-minigraver?gclid=Cj0KCQjwx43ZBRCeARIsANzpzb8L3PMuGrHXAbuDPpguIgsRRD-GNtIK--imvQ-pyr8UCG61bwoj7JEaAs_iEALw_wcB


Og kan den bruges til at grave planter og træer op? Eller.. Rødder fra ældre træer :) sidste gang da jeg havde 40 rødder der skulle op brugte jeg et 2 tons spil til at trække dem op. Det tog fanme en hel sommer haha. Gør jeg ikke igen, plus det her er en masse planter af forskellig art, de skal væk for at lave en træ terrasse der, s tænker jeg skal grave godt ned for at fjerne alle rødder og så ligge nyt jord på for ikke at få problemer med at lorte bare vokser op igennem terrassen :) 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror godt at du selv kan håndtere at køre den. Hvis man tager den med ro så er den rimelig nem at have med at gøre. Den du linker til tror jeg umiddelbart er på 2tons ,hvis du skal bruge den i en parcelhushave så er den rimelig stor sådan en, men sikkert dejlig stærk når du begynder at rykke i rødderne.

Jeg ved ikke om forsikringen dækker hvis du rent faktisk kommer til at lave en skade på dit hus eller andet, det er nok bedst at spørge forsikringen der.

Husk at passe på nedgravede kabler og lign.

Hvis du beslutter for at leje så vil jeg anbefale at du spørger efter at få en grubbetand og smal skovl med.

Hvis du kender en som er vant til at køre en tilsvarende maskine, så får du langt mere ud af maskinen. Ja de fleste kan godt selv, det tager bare langt længere tid. Og planering - der får du et helt andet resultat.


Søren O

Du har fuldstændig ret Søren, det ser så legende let ud, når en, der kan køre sådan en maskine, bruger den. Så var det mig, der skulle have noget gravet, ville jeg få et firma til at udføre arbejdet, og så er også forsikring på.


fase

Ja, kender vist en eller 2 som kan køre sådan en, men vil også gerne selv prøve. Eksemplet var mere for at vise hvilken slags, havde ikke lige kigget størrelsen tænker bare en af de letteste, de kan vel alle fjerne en rod fra et par træer? Ellers kan man vel grave uden om roden og løfte den op så har så jeg kan låne plastik køre plader, tænker man kunne Skåne en del på ens græsplæne ved hjælp af det? 


Ja skal selvfølgelig høre min forsikring først  

Men er de nemme at køre? Er det joystick eller hvordan dælen virker de? En til at køre med, og så en til at bruge armen med? 


Og de skovle i skriver, kan man godt selv skifte dem på maskinen, vejer de ikke mange kg? Tænker at hvis man skulle løfte i sådan en skovl?! Er det ikke bare at få leveret den med en smal skovl? De er vel bedst til at grave med skal jo alligevel flytte alt jord med trillebøre for at få det ud i containeren sådan som min grund og hus er lavet på kan jeg ikke få en container tæt på hvor det skal laves.. Så alt skal desværre flyttes manuelt hehe

Det er træls med en for lille maskine, der ikke har magt over det. Der skal altså noget til at rykke trærødder op fra et træ med en stammetykkelse på blot 20 cm. 

Du styrer selve gravefunktionen med 2 joystik - et til hver hånd. Maskinen køres med nogle ekstra greb. Det er ikke så svært, men det tager altså lang tid i starten.

At skifte skovl er ikke noget problem. De er selvfølgelig "ret tunge", men du har jo gravemaskinen til det grove arbejde.

Du skal overveje også at leje en motortrillebør med tip, så er det "legende let" at køre materialerne ud i container.


Søren O
Annonce

Der er 2 joysticks, og 2 pedaler/håndtag til bælterne.

Skovlene skal du ikke løfte på, de bliver skiftet når de står på jorden.

Nogle mini gravere har hurtig skift dvs. at du trykker på en knap så låses skovlen fast, andre har en bolt der lige skal løsnes/spændes.

Og ja få endelig nogle køreplader, det skåner meget.

Pøj-pøj med projektet

Mvh.

Mikkel


Ja kunne godt være man skulle høre et anlægsgartner firma.. Ville være træls at ødelægge noget. Det er relativt tæt på huset.. Det ene træ har nok stammen Ca 1.5 meter fra væggen.. Måske endda kun 1 meter de andre 2 stor noget længere væk, 2-4 meter væk. 


Resten er bare buske og andet skidt. Og så er der en stor laurbær busk klods op af husets hjørne også som skal væk. Men tænkte at spænde kæder på stammen og rykke dem op? Har somsagt gjort det med en 2 tons talje, 40 stk grantræer.. Det gik faktisk rigtig fint. Selv en lille monigraver burde da være lige så stærk?  


Men ideen var at det kunne være fedt at prøve selv, men ja.. Hvis man ødelægger huset er det jo nok pænt dumt selv at stå med ansvaret! 

Hvis du er i tvivl - så hyr et firma (og undersøg at de har forsikring, hvis de ødelægger noget.. ellers kan du lige så godt gøre det selv..)

Hvis du har lidt flair for at køre diverse (gaffeltruvk - bakke med trailer - m.m.) så er det ikke svært med minigraver.. kun planering m.m. er svært.. og det er der mange rutinerede, der ej heller kan..)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Risikoen for skader på huset reduceres væsentligt hvis du holder væk fra huset, så du skal strække gravearmen helt ud for at røre huset. 


Søren O

Det er stort set ved drejebevægelser det går galt. Hvis man lige ønsker at dreje væk, UPS det var til den forkerte side. 

Så det er et godt råd med at starte med armen ind imod huset, og holde så langt væk at du har svært ved at nå. 

Naturligvis skal du da leje, vi har da lov at lege 

Men du skal ikke regne med at det er en vidundermaskine, der skal graves noget rundt om trærødder, og måske hugges i nogle af de største. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis