Spørgsmål om kloak - hævning af brønddæksel + sløjfning af nedløbsrør

Hej. Har fået revet en lille garage ned, og er nu igang med at etablere parkeringsplads/indkørsel. Et par kloak spørgsmål.

1) Skal hæve et støbejerns brønddæksel (60 cm dæksel), der hæves med 5 cm høj beton topring. Skal sådan en topring kun holdes på plads af omliggende jord/fliser, eller skal den fæstnes på den underliggende betonkegle? Skal kunne holde til at bilen i indkørslen kan køre over det.

2) Den fjernede garage havde et nedløbsrør. Jeg skal derfor sløjfe et nedgravet kloakrør (regnvand). Nedløbsrøret var i den ene ende tilsluttet et betonrør. I den anden ende slutter røret med et plastrør i en nyere plast-sandfangs-brønd. Der er andre rør, der ender i samme sandfang, så dette bibeholdes. Jeg tænker at lukke de overflødige rør med en slutmuffe på rørets udløb i sandfanget, og fylde starten af betonrøret hvor nedløbsrøret var tilsluttet op med beton. Har I andre gode ideer til hvordan jeg sløjfer sådan et nedgravet rør nemmest på en forsvarlig måde? 

På forhånd MANGE tak for hjælpen.

Mvh Jacob


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke godt at have et blindt rør, det kan give problemer, eks med rotter.

Så det skal sløjfes hvor det er koblet på..

-du kan købe en topring i plast, den revner ikke, som en 5 cm betonring kan finde på.

Men bruger du beton ring, så læg den ned i noget cement, så den ligger stabilt og ikke vipper.

https://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Daeksler-karme-Kegler-topringe-og-daeksler--Duco-topring-Oe600X50-mm-PVC-1619922.html?gclid=EAIaIQobChMIsoGorMrW2wIVwhUYCh3gnAuZEAQYAiABEgKuQ_D_BwE


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis