Epoxy, hvor meget skal jeg blande?

Jeg skal snart til at male klinker på to x badeværelses- samt/bryggersgulv. Henholdsvis 8kvm 4kvm og 12kvm.

Det vil ikke være muligt for mig at male alle gulvene på samme blanding, da jeg kun har 50minutters pot life. Derfor skal det blandes af flere omgange.

Jeg har købt en 12kg epoxy, gulvene skal have to gange. Men, hvor meget skal jeg blande ad gangen for at være sikker på, at der ikke går for meget til spilde og at der er nok til hele gulvet? Resterne efter hver blanding er jo ubrugelig bagefter?
Kan jeg pakke rullen ind i plast og genbruge? Eller skal den skiftes ud efter hver omgang?

Nogen der kan assistere en matematisk udfordret LDS'er?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Epoxyen hærder med glæde videre under plasten, hvor den vil lime sig fast til rullen. Bland 4l til at starte med og se hvor hurtigt du får det brugt. Det flyder nemt sammen, så du kan nemt blande mere op on the fly og fortsætte hvor du slap, så længe du ikke holder pauser. Hvis du stopper i fugerne bliver det ikke til at se at du starter med en ny blanding.


Elektronikteknikeren

Hvad med den maling der hænger i rullen? Hvis jeg fortsætter i flere timer og blander op undervejs. Vil den så fortsætte med at kunne bruges fordi jeg konstant kommer ny maling på - eller vil den første gang maling størkne i rullen efter de 50minutters brug?

Altså vil jeg kunne male alle tre gulve med samme pensel og rulle, hvis blot jeg laver dem i ét stræk?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Den bliver hele tiden fortyndet så det burde ikke være et problem.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 15-06-2018 12:13:29

Den bliver hele tiden fortyndet så det burde ikke være et problem.

 

Det er jeg ikke enig i. Epoxy hærder ved at danne molekylekæder mellem de to komponenter, og det standser ikke fordi du blander ny Epoxy i. Jeg har haft held med at fjerne uhærdet Epoxy med almindelig husholdningssprit, så giv det et forsøg først. Eller hedder det ny rulle hver time.


Du kan sagtens male med den samme rulle uden at tænke på at skifte hver time, problemet kan opstå hvis du bruger den samme spand til at blande i igen og hærdningsprocessen er godt begyndt. Det samme gælder for den spand du dypper fra. 

Hvis epoxyen er vandbaseret er der ingen problemer.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Så blev jeg da lidt klogere på det med blanding.

Ekstra spørgsmål; jeg skal bl.a. male på klinker. Disse skal selvfølgelig renses godt med grundrens eller slamiakspiritus. Men skal de slibes/ridses før maling? Har en bekendt, der nu er på 3. omgang epoxy i brusekabinen, fordi det bliver ved at boble og skalle af?

Hvad kan jeg gøre for at sikre god vedhæftning på klinker, både i og udenfor vådzonen?

Altid slibe og vær omhyggelig med det, 


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Snakker vi excentersliber og korn 60 eller diamantkop på vinkelsliber?

Vil gerne have at klinkestrukturen kan ses. Derfor skal det ikke planslibes.

Jeg ville prøve med korn 80 og køre med en finkornet diamant pad til sidst.

Det er kritisk at man kommer ned i overfladen så der ikke sidder sæbe eller kalk pletter tilbage nogle steder.


Elektronikteknikeren

Kør med de der kobber farvet kopper, de tager noget mere end sandpapir.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også