Levetid på luft til luft varmepumpe

Som skrevet i overskriften søger jeg oplysninger om levetiden og driftsomkostninger på luft til luft varmepumper. Det drejer sig om en uisoleret havestue med termoglastag. Arealet er ca. 10 m2.

Hilsen

S. Fabrin


fase
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er meget svært at sige noget om levetiden. det afhænger ar driftmønster og kvaliteten af pumpen. Mange starter slider på kompressoren, så det er en fordel med lange drifttider i det omfang det er muligt, herunder ved at købe en, der ikke er for stor til formålet. En billig Kinapumpe holder ikke så længe og har en dårligere virkningsgrad end en bedre kvalitetspumpe, som desværre og så koster noget mere.


Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for svaret på et spørgsmål, som i grunden er svært at svare på, fordi der indgår flere parametre. Grunden til spørgsmålet er i grunden, at jeg vil prøve at lave en sammenligning af økonomien over f.eks. 10 år mellem køb og drift af varmepumpe og opvarmning af rummet ved  f.eks. at lade døren stå åben og betale for fjernvarmen. Opvarmning med fjernvarme kender jeg nogenlunde prisen på, og ud fra det er der valgt en periode på 10 år. Så spørgsmålet skulle måske have været: Kan en luft til luft varmepumpe holde i mere end 10 år uanset driftforholdene. Da rummet er forholdsvis lille, kan der forekomme ret mange starter.


fase

Hej

Har selv haft  (solgte huset )  2 stk. Panasonic Inverter v.p. som holdt i mere end 10 år   

( ved at de stadig kører ) UDEN at der blev gjort noget som helst ved dem - heller ikke nogen eftersyn, da det IKKE er lovbefalet, når der er mindre end 1000 Gram kølemiddel i dem,  men de var også monteret af et "rigtigt " kølefirma (Rex Køleteknik) så køb du roligt en luft/luft VP men køb en af et kendt fabrikat som er på listen fra Teknologisk Institut

polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"

Min erfaring er at 10 kvm er for lidt til en luft/luft varmepumpe. Der vil være alt for mange start/stop for den.... Det "slider" den op meget hurtigt.

Åbn evt døren eller, sæt en radiator op i udestuen.... 

Alternativt lad varmepumpen klare noget af opvarmningen af din bolig ved at sætte dens temperatur lidt højere en radiatorerne....



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Jeg må ud fra svarene på mit spørgsmål konkludere, at det er tvivlsomt, om det kan betale sig at installere en varmepumpe til at varme det lave antal m2 op. Det vil være ligeså rentabelt at åbne døren og bruge fjernvarmen i det tilstødende rum til at varme rummet op. Det vil jeg give videre til den beboer, som har spurgt om brugen af varmepumpe. Tak for jeres svar.


fase
Annonce

Hvis du køber en af de mindre vp’er med inverterstyret kompressor kan den jo skrue ned for sin kapacitet og vil derfor ikke køre start-stop. Hvis du tager forholdet mellem din fjernvarme pris pr. KWh og dividere med din elpris pr. KWh har du den gennemtsnits COP som din varmepumpe skal køre med for at koste det samme som fjernvarme.


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Jeg har også en udestue, sikkert meget lig din med store termoruder og termotag, dog på 25m2 og er i gang med at montere en varmepumpe. Udelukkende af komfortmæssige grunde, vi har en dobbeltdør ind til stuen og fjernvarmen fra stuen kan slet ikke varme gulvet op i udestuen, det er helt udelukket. Der er altid meget fodkoldt i vinterhalvåret - selvom vi også opvarmer med brændeovn i udestuen (bliver nu nedtaget).

Forventningen er, at varmepumpens varme rettet ned mod gulvet vil kunne afhjælpe - nu må vi se. Og så slipper vi jo for al det træslæberi og skidt - og stå op tidligt om morgenen for at tænde op.


MVH
Pallesen

https://www.varmepumpefakta.dk/varmepumpe_levetid.asp

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis