Udskiftning af stolper der understøtter tagudhæng på hus

Er der nogen der kan fortælle mig fremgangsmåden for hvordan jeg udskifter følgende 3 stolper på mit hus? Jeg har målt mig frem til de er 125mm x 125mm men jeg er tvivl med hensyn til hvilken NTR klasse jeg skal købe ind. Stark sælger følgende i passende længder:

https://www.stark.dk/raw-stolper-trykimpraegneret-125-x-125-mm-2700-mm?id=1671-12512500270#beskrivelse 

De er NTR-A, er det muligt at male på dem så jeg opnår samme farve som resten af stolperne rundt om huset hvor der ikke har behov for at blive skiftet ud eller burde jeg vælge NTR klassen gran istedet? Jeg har planer om at male stolperne inden de monteres. 

Jeg har planer om også at købe 2stk forskalningsstøtter til at undersøtte mens jeg skifte hver stolpe ud og afmontere gelænder og rækværk. 

Hvordan skal stolperne fastgøres til den øverste bjælke så jeg får en stærk samling? Jeg vil helst ikke benytte vinkelbeslag da jeg ikke syntes det er særligt pænt og vil være synligt, ellers skal jeg vel skære en form for smig hvor de to dele går ind i hinanden?  

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

På den sidste billede ses tydelig at der er ud stemmet et hul op i remmen. Stolpen skal så saves til så den får en tilsvarende tap. På grund af konstruktionen er det ikke sikkert denne tap kan blive lige så lang som før. 

Da jeg kan se at gulvet er lagt efter stolper kan det blive lidt svært at få den på plads op i det hul. Men tilsyneladende kan den komme op " udefra" Jeg ville prøve om det var muligt at løfte remmen lidt med en donkraft med en stolpe oven på. Bare 1 - 1,5 cm ville gøre underværker.  

En anden metode er at "splejse" den nye stolpe på den gamle. Jeg går ud fra at de er gamle er friske i toppen. Den gamle stolpe skæres vinkelret over 400 mm nede fra remmen. Så saver du det halve væk på langs opad. Du skal begynde ca. 30 mm inde for nedefra og slutte ca. 30 mm fra den anden side oppe. Så bevarer du netop den gamle tap. Den nye saves til på samme måde. Så bliver den gamle stump tyndere nedad og den nye tyndere opad, men der efterlades et "trin " som den gamle kan stå på og den nye kommer i kontakt med remmen. Det hele limes med PUR lim og skrues grundigt sammen. 

Her link til billed eksempel. Din skal bare være meget længere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De to af stolperne er ikke bærende, så dem kan du i princippet bare tage ud. Det kan ses da de ikke fortsætte under terrassen. Man vil meget sjældent overføre lasten til et evt. inspændt dæk. Og slet ikke i parcelhuse. Går hjørnestolpen ned til jorden eller er der noget under terrassen der?

Jeg ville derimod understøtte terrassen når du skifter de to stolper, da de kan have en trækfunktion.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også