dobbeltdampspærre i en etageadskillelse

Hej LDS folk.

Dette er min første tråd så håber på kyndig vejledning. 

Jeg har konstateret at der i mit hus i etageadskillelsen mellem stueetagen og 1.sal er opsat to dampspærrer/fugtspærrer. Den første sidder lige over gipsloftet, den anden sidder lige under trægulvet på 1. salen. Imellem de to dampspærre er der 100mm isolering. Der er kold skunk i begge sider af 1. salen. Damspærren under trægulvet på 1. salen er afsluttet ved at den er ført op bag fodpanelerne, mens jeg ikke kan se hvor dampspærren lige over gipsloftet er afsluttet. Jeg har en del indbygningsspots i loftet i stueetagen som der er små huller i, og jeg kan i kraftigt blæsevejr mærke at det trækker ind igennem etageadskillelsen sikkert fra skunk til skunk. 

To spørgsmål

1. Går på brugen af den dobbelte dampspærre i adskillelsen. Da både stueetagen og 1. salen er opvarmet, og har ca. samme temperatur året rundt (+/- 5 grader) er det så et problem med to dampspærrer? Jeg tænker umildbart at det ikke burde betyde det store da der ikke er den store temperaturforskel mellem de to etager. Jeg kan forstå at det giver problemer hvis der anvendes dobbelt dampspærre i en konstruktion der fungerer som klimaskærm da man her har en temperaturforskel mellem inderside/yderside (overside/underside) og derfor mulighed for fugtophobning mellem de to dampspærrer. Er dette korrekt forstået eller er jeg helt galt på den? Hvis jeg skulle lave etageadskillelsen i dag ville jeg ikke bruge en dampspærre, men mon ikke de to dampspærrer er lagt ind idet man har vidst at det ville trække med kold luft (især om vinteren) fra skunk til skunk - ellers kan jeg ikke se en fornuftig forklaring på de to dampspærrer. Har stadig en ejerskifteforsikring, men kan jo som sådan ikke konstatere at der er sket en skade. 

2. Jeg vil gerne forhindre det træk som er ind i etageadskillelsen. Jeg tror det skyldes manglende isolering imellem bjælkelagene i skunkene. Vil en isolering op til bjælkelaget kunne forhindre træk eller er der andre forslag? Og hvis jeg kommer trækket til livs, vil det så ændre på "udfordringen" med de to dampspærrer?

Håber på hjælp fra det kyndige LDS folk.

mvh

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal ikke være dampspærre mellem de to etager, da de begge er opvarmet.

Det korrekte, som også vil eliminere træk, er at dampspærre føres fra tagkonstruktion ned i ydervægge i stueetagen. Så den ydre skal på huset er omsluttet indvendig af dampspærre.


Elektronikteknikeren

Tak for svar. Det var også hvad jeg har læst mig frem tid, altså at der ikke skal være dampspærre mellem opvarmede etager. Men nu er de der jo, så spørgsmålet er skader de?

mht til korrekt dampspærre i tagkonstruktionen, så er der en dampspærre i skråvæggene som så føres ned langs ydersiden af skunkvæggen på den varme side af isoleringen, så den skulle være god nok.

Velkommen på lds.

Først til din konstruktion: Du har ret i at det ikke er det store problem med 2 x dampspærre når der er samme temperatur. Mon ikke din dampspærre i underetagen er gennemhullet af spots, og derfor stort set ikke virker. 

Den rigtige konstruktion er dampspærre fra ydermuren neden under bjælker under skunk, og drejet op ad skunkvæg på 1. sal. Derefter fortsætter dampspærren på 1. sal op forbi skråvæg, loft og ned på den anden side. 

Men du har sikkert ret i at det trækker ind imellem de 2 etager. Det problem kar jeg konstateret i vores hus ved at der faldt en knast ud i trægulvet. Så blæste der savsmuld op og lagde sig som en muldvarpeskud ( mikroskopisk   ) Jeg kunne komme til at udbedre det effektiv i forbindelse med nyt tag. 

Du kan forbedre det ved at  lægge mere isolering ind i skunk, og lave vindstop ude ved tagfod.  Brug den stive støbeplade yderst så blæser det ikke ind i din isolering. Når jeg siger vindstop så gælder det ikke op forbi skråvæg. Der skal kunne komme ventilation fra tagfod, op forbi skråvæg og ud ved rygningen. 

Men det behøver ikke at blæse under gulv på 1. sal.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tal for svaret. Har været ude i skunken for at se afslutningen på dampspærren. Ser ud til at den kommer fra skråvæg og ned langs skunkvæg hvorefter den drejer ind under trægulvet. Dampspærren fra stueetagen kører derimod til ydervæg via skunkgulv. Dvs der er ingen dampspærer i overgangen mellem underkant af gulv og så skunkgulvet, altså ind til isoleringen i etageadskillelsen. Kan man indsætte et stykke dampspærer i denne overgang eller skal man lade det være som det er. Der er jo ikke nogen synlige skader (endnu) og det har været lavet sådan i mindst 10 år...

Jeg ville ikke fokusere ret meget på dampspærre, da det ikke er der problemet ligger. Som jeg forstår det skal du have mere isolering i skunk så der bliver "lukket" ind under gulv i etage adskillelse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis