Ny gruppe- og målertavle

Jeg er ved at renovere køkken og har fjernet det højskab hvor min gruppe- og målertavle sidder. Tavlen er en træplade med sorte bakkelit sikringsgrupper, eftermonteret HPFI-relæ og en nyere fjernaflæst "Echelon" elmåler. Tavlen er ikke særligt pæn, så jeg vil gerne have en ny moderne tavle. Det må gerne være en planforsænket tavle. Væggen som tavlen sidder på, er ret tyk, da det er en tidligere ydervæg. (Køkkenet er en tilbygning)
Det er selvfølgelig noget jeg skal have en elinstallatør til at lave, men inden jeg indhenter nogle tilbud vil det være rart at vide hvilken tavle jeg vil have.


Jeg er især i tvivl om målertavlen. En mulighed er LKs "PME150-l". Men jeg synes den er unødig stor. Indbygningsmålet er 62,2 cm i højden. Jeg synes især at klemrækken fylder meget. Sammen med en "PGE150-14" gruppetavle (47,2 cm) giver det en højde på  109,4 cm. Det er lidt voldsomt i et køkken.

En anden mulighed er måske en "PMs-ie for individuel elektronisk måling". Den har kun en indbygningshøjde på 32,2 cm. Det kan jeg godt leve med. Men jeg er usikker på en min elmåler kan være deri.
Min måler er af typen "Echelon", som mange elselskaber (i mit tilfælde EnergiMidt/Eniig) har opsat i forbindelse med udskiftningen til fjernaflæste elmålere. Her er et billede (Det er ikke min måler, men en magen til):

Problemet kan være at PMs-ie-tavlen kun er til DIN-skinne-montage. Pt. er min måler monteret i en lodret skinne. Min måler er med ledningstilslutning, mens PMs-ie er til stikbensmontage. Kan man mon få en adapter? Endelig er jeg usikker på om den er for stor til tavlen, men jeg kan ikke rigtig finde nogen indvendige mål på tavlen.  

Er der nogen der har en "Echelon" elmåler monteret i en PMs-ie tavle?

Ellers kan jeg måske få skiftet måleren til en type med DIN-skinne. Er der nogen der ved om Eniig tager et gebyr for det? Bruger de overhovedet andre målere? Er der nogen i Eniigs område der har en PMs-ie tavle? I så fald hvilken måler sidder der deri?
Jeg formoder ikke, at det gør den store forskel på elinstallatørens pris om han skal udskifte en måler eller afmontere og opsætte samme måler. Der er dog nok lidt papirarbejde.

Er der kompakte målertavler fra andre fabrikater end LK? Gerne planforsænket.

Og så lige nogle links til de omtalte tavler:
Planforsænket målertavle PME150-l for ledningstilslutning: https://www.lk.dk/produkt/5703302071291

Planforsænket gruppetavle PGE150-14:
https://www.lk.dk/produkt/5703302071246

Planforsænket målertavle PMs-ie for individuel elektronisk måling: https://www.lk.dk/produkt/5703302134941

Mvh.

Palle Dam

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kunne du ikke få måleren flyttet ud i et målerskab? så fylder tavlen da det mindre.

Måske du kunne vende så tavlen kom om på den anden side af muren, ja medmindre det da er en ydermur.

Men eller så snak med din installatør, han har helt sikkert nogle gode forslag, som jo er nemmest når man står med fingrene i det.


Vi prøver igen, i morgen --

Den tavle du henviser til Pms-ie hedder "for individuel måling" Det betyder at du kan montere elmålere i den til eget brug, som f.eks. måler forbruget hos en lejer i underetage, værksted eller lignende. Den kan ikke bruges til elselskabets hoved måler. 

Alle elselskaber har samme krav til måler tavle, og det er dem der skal opfyldes. Man monterer ofte måler sektion ved siden af gruppesektion, så får du ikke så stor højde, men naturligvis mere i bredden. 

En udvendig måler og gruppetavle er lidt smallere. 250 mm pr. stk. så de kan lige være i et 60 cm skab.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tavlen - og dermed stikledningen - sidder midt i huset, så at flytte målertavlen ud i et (udendørs) målerskab tror jeg vil være besværligt.

På den anden side at væggen ligger mit badeværelse. Så det går nok heller ikke...

Jeg har selvfølgelig også overvejet at spørge en installatør, men vil lige hører her om der var nogen der havde gode input. Som jeg skrev vil jeg indhente nogle tilbud. Altså flere (Plejer man ikke sige maks. 3). Men jeg vil være lidt ked af at bede om gratis rådgivning for så måske at vælge en anden (billigere) til at løse opgaven. Men måske bliver det nødvendigt.

Palle Dam

Erik: Der er desværre ikke plads til at montere tavlerne ved siden af hinanden pga. stolper og lægter i væggen.

Palle Dam 

Det vil nok være en af de opgaver som du kommer til at betale for meget for hvis du indhenter tilbud. Der er så mange risiko faktorer at installatører må tage livrem og måske 1/2 sele på. 

Det vil næsten altid være billigere at få lavet på timeløn af den lokale elektriker. Vælg de udvendige og sæt et skab op omkring dem. Det er det billigste. Den planforsænkede koster ca. dobbelt op. 

Skal det være indbygnings modellen skal der hugges ud i muren, kabler skal komme inde ved bagsien af muren. 

Det kunne være udv. målertavle med UG 12 ovenpå. Det dækker de fleste behov i enfamiliehus. HPFI relæ 2 x 16 A grupper til komfur m.m. 4 lysgrupper og så er der lidt plads tilbage. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som Erik skriver få det lavet for regning, det er sandsynligvis det billigste. Få en installatør til at kikke på det og give nogle råd om, hvilke muligheder der for at flytte tavlen.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis