hjortetaktræ skal dø!!!

Hej alle sammen,

Vi har et problem i vores have. Vi købte nyt hus for 3 måneder siden og der var et område på 3x3 meter med 10 stk. hjortetaktræer i ca. 3 meters højde. De stod dårligt, så dem har vi fældet og vi gravede rødderne op. Efterfølgende skyder der små hjortetak"træer" op i hele vores have. Der er simpelthen et kæmpe rodnet under jorden i ca. 200 kvm af haven og selvom vi bliver ved med at grave rødder op når de skyder, kommer der flere. De bliver fjernet med højst 2 dages mellemrum, så det er ikke meget de for lov til at vokse og få sollys. Haven skal fræsses og have lagt græs, men jeg er bange for om hjortetaktræerne vil skyde op igennem den nye plæne . Vi bliver ved med at gave rødder op, men det er lidt umotiverende når der 2 dage efter igen er 30 nye skud. Alt i alt virker det ikke til at vores gravearbejde med rødderne gennem de sidste 2 måneder har hjulpet:(

Hvordan kommer jeg problemet til livs? Er det bare at fortsætte? Vil en god fræsning af jorden stoppe det? Nogen gode råd? 

Mvh

Nis

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

fræsning vil kun give nye planter samme gælder for skvalderkål

Hvis du skal anlægge græsplæne er det ikke et problem med rodskud, af den simple årsag at langt de fleste planter ikke kan tåle at få skåret hovedet af hele tiden af græsslåmaskinen.
Så det første år vil du opleve små skud der stikker hovedet frem, men når du så klipper græs vil de ikke overleve og rødderne dør.
Der er ingen rødder der kan overleve på sigt uden at få tilført "næring" fra bladmassen (som du hele tiden klipper af).

Jeg har haft efeu op af mit skur siden 2012, og et ikke et eneste skud klarer kampen med græsslåmaskinen... ellers ville hele haven være fyldt med efeu nu   
   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

I begik faktisk den fejl at fælde træerne for hurtigt. Den bedste måde at undgå rodskud er at udpine træerne, inden I fælder dem. Det gør man ved "at ringe" dem i maj. Det vil sige, at man skal fjerne barken i et bredt bælte hele vejen rundt om stammen. Selve bæltet skal gerne være omkring 20 cm bredt. Bagefter vil træernes kroner dog leve videre en sæson, men på grund af ringningen, kan de ikke sende sukkerstoffer ned til roden. Derved udpiner træerne langsomt sig selv, og når de fældes til efteråret, har rødderne ikke energi nok til at danne rodskud. Hvis hjortetak træerne har flere stammer, er det vigtigt at man ringer dem alle, så forbindelsen mellem rod og top brydes fuldstændig. Skulle der mod forventning alligevel dukke nogle få rodskud op her og der, så er det om at være så hurtigt ude med en god spade og grave ned og få dem fjernet et stykke under jordoverfladen.

Ps. Nu læser jeg at der skal være græsplæne i det meste af arealet, så der kan I nok holde rodskud i ave, men i evt. bede eller under hække bliver i nok nødt til at grave dybt og fjerne skud og rødder. 

Jeg er klar over at vi begik en fejl da vi fældede dem, men det er lidt sent for os at være bagkloge 

Jeg har læst et sted at plænerens også tager disse skud. Er der nogen som kan bekræfte dette? 

nisjensen skrev den 13-06-2018 10:45:42

Jeg har læst et sted at plænerens også tager disse skud. Er der nogen som kan bekræfte dette? 

 Du behøver ikke bruge giftstoffer (som i øvrigt ikke burde findes i nogen have, og kun er med til at ødelægge vores fælles natur) men bare slå græsset med plæneklipperen, som jeg har beskrevet i mit indlæg.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Enig, ud med giftstoffer i private haver.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis