Hvilken omformer? Til amerikansk EL værktøj.

Hej.

Har haft en overfræser med hjem fra USA men tanketorsken gik op for mig da jeg kom hjem at motoren ikke køre med samme spænding. Så spørgsmålet er hvilken omformer kan man køre med når overfræseren køre med 120v 60hz 12amp? Kan ikke finde ud af om omformere skal have samme watt/ampere som værktøjet eller man kan skifte noget ledning på overfræseren?



Hej. Har haft en overfræser med hjem fra USA men... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Da jeg flyttede til Canada for 25 aar siden, fandt jeg ud af at vi skulle have taget alle vores Danske koekkenmaskiner med som roeremaskinen

I Canada (og de efterligner os i USA ) har man faktisk 240V i koekkenet.

Den spaending man faar ind i huset er  fra en 240V transformer med midtpunktudtag som bliver kaldt 0 og som er jordforbundet. For at faa ligelig belastning af de to sider af transformatoren kraever man at i koekkenet skal hveranden stilkontakt vaere forbundet til den anden fase, mellem 2 stikkontakters fase har man altsaa 240V

Et elkomfur herovre er tilsluttet begge faser, og faar altsaa  240V.

Foerste gang jeg hoerte en elektrikker tale om at der mellem 2 faser paa 120V var 240V spekulerede jeg paa hvor meget man havde laert om at laegge spaendinger sammen som var af forskellig fase, heldigvis sagde jeg ikke noget for senere laerte jeg at det var faser fra en transformator med midtpunkt. 3 faser som i kender det har man ogsaa herovre, men er normalt ikke foert til et privat hjem, kun til store fabrikker.

Elektriciteten bliver foert frem til husene med en meget hoejere spaending (kan ikke huske hvor meget) og den store transformator med midtpunktsudtag hvorfra man faar sin spaending staar normalt i vejkanten og man deler den med sin nabo. 


Karsten

I Paraguay i Sydamerika føres der 1 (skriver EN ) ledning med 23000 V frem til almindelige lidt større huse. Ellers er flere huse fælles om en. 

Den anden leder på primær siden på transformator lægges ned til jordspyd + kobberplade + + blank kobberledning ud i stjernegrøft. Der bliver drysset kobberspåner ned omkring disse ledninger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis