Skrift på gravsten /bokstaver. Man selv laver

Kan man selv lave tekst /bokstaver på en gravsten, hvordan gør man det bedst.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Runerne kan ristes med en mejsel, når man har øvet sig et stykke tid. Det er nok den mest venlige L-D-S udgave. 

Uden og have prøvet, kan man måske eksperimentere med en overfræser med et diamant jern monteret. Det bliver måske ikke helt nemt at holde en sådanne på plads når der ristes. Fræsejernet er måske heller ikke helt billigt i indkøb hvis man ikke får det fra Kina og du skal nok regne med at overfræseren ikke holder så forfærdelig mange meter grundet stenstøv, der i øvrigt overhovedet heller ikke sundt af indhalere.

Men ellers har jeg set at stenhuggere bruger en en speciel CNC fræser til > 1/4 mil. kroner.

Det sidste nye er vist man kan få CO2 laserskære der også kan klare det "lille" problem. Prisen er ukendt. Jeg har en lille 40W og den kan faktisk godt lave skrift i marmor og skiffer hvis man tager sig god tid, men tvivler den kan gøre noget ved granit uden at have prøvet.

Men ellers kan du helt sikkert få en stenhugger til at sætte skriften på stenen.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Velkommen på lds.

Der er flere metoder. Enten hugger man ind i stenen, så bogstaver forsænkes ind i overfladen. Oftest påfører man maling ind i det udhuggede. Det holder så en del år afhængig af placering mod sol o.s.v 

Eller man hugger stenens overflade væk og lader bogstaverne træde frem. Det er ret meget mere besværlig. 

Endelig kan man polere stenens everflade helt blankt, Så skæres bogstaver ud i noget varmefast plade som man bruger inde i fyrsteder. Det sættes på til beskyttelse af den polerede overflade, Man brænder så ned i de huller hvor bogstaver er skåret ud med en ilt og gasflamme. Det medfører at sten overfladen springer af i små flager, som så skiller sig ud som ru imod det meget blanke.

Det metode man kan bruge som LDS er at købe nogle bronze bogstaver / symboler og skrue / lime dem på. De ligner guld men får patina som meget mørke efter nogle år, så det ses tydelig på en lys sten. De kan bruneres og lakeres så den farve holder mange år. 

Du kan se det hele hos jeg tror Danmarks største i sådanne sager nemlig Gudnason i Give. Du kan selv google dem, de levere engros men de handler med private også. På deres hjemme side er der øverst nogle valg, gå ind i dekorationer og vælg bronze. Bliv ikke forskrækket der er mange valgmuligheder. Og de sælger gerne tilbehøret også. Jeg har intet med dem at gøre andet end de har savet en stor sten over for mig engang, og at jeg har fået lov til at "stjæle" lidt fra deres affaldscontainer.

Endelig blev de støbt i jern indtil århundrede skiftet til 1900 Og Jens vejmand fik som bekendt kun et bræt i mange år. Man kan også male det pænt på travertin eller marmor. Der skal naturligvis bruges meget holdbar maling. 

Der er som sådan ikke nogen regler, andet end at det skal være anstændig og ikke stødende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også