Hvordan fjerner jeg gamle indsvøbte radiatorer på badeværelse

Er ved at renoverer mit badeværelse og og skal have fjernet de gamle radiatorrør. De er støbt ind i gulvet, men er de samlet nede i det støbte gulv?

Og hvordan får jeg så røret væk, og lukket for tilførslen af vand?

Der er en roset på røret nede ved gulvet, den kan jeg ikke bevæge,heller ikke med en rørnøgle,  kan det tænkes, at radiatorrøret er skruet på en muffe eller lignende under rosetten?

På forhånd tak

Peter



Sundkost
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

du kan banke betonen fri rundt omkring der hvor røret kommer op så kan du se noget mere og kan komme videre derfra 

Udover at banke op omkring røret (hvilket nok bliver nødvendigt for at få det sløjfet under gulvet - så er du vel også nød til at finde den anden ende. Altså der hvor de bliver ført ind i gulvet. 

Du må ikke bare sætte en slutmuffe på også pudse til med beton, så hvis rørene skal sløjfes skjult må du finde den anden ende af det sådan at du bare har et tomt rør der er sløjfet i begge ender. Det er velsagtens i et tilstødende rum (eller nede i krybekælderen) at der sidder en forgrening som så skal sløjfes 


Ask

Askholme tak for dit svar, men hvorfor kan jeg ikke bare sætte en slutmuffe på, det forstår jeg ikke helt?


Sundkost

Skjulte samlinger (hvilket en slutmuffe også er) er såvidt jeg ved forbudt.

Så du kan godt sætte en slutmuffe på, men så skal den sidde over det færdige gulv altså sådan at der stadig stikker et rør op.

Alternativt skal du montorer en inspektionslem i gulvet også lade være med at støbe til omkring samlingen.

Hvis det var mig ville jeg klart fortrække at få røret lukket i begge ender så det bare var tomt også putte en bunke beton ovenpå


Ask

I gamle dage var rørene svejset sammen under gulvet, og det var lovlig.  Jeg vil tro at en VVS mand kan svejse enden tæt, og så kan den blive nedstøbt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ved du om dit centralvarme er 1- eller 2-strengs system?

Er den givne radiator den sidste på rørsystemet?

Er centralvarmen med egen kedel eller er det fjernvarme?

Såfremt det er fjernvarme, er det så med eller uden varmeveksler?

Såfremt det er egen kedel eller fjernvarme med veksler, må du godt selv sætte f.eks. en muffe på, nede i gulvet!

Det er kun såfremt der er tale om koldt/varmt brugsvand, der, med visse undtagelser, ikke må laves skjulte samlinger. 

Min anbefaling, til første step, hug/bor betonen op og se hvad der gemmer sig neden under, evt. vedhæft med foto.

Hej GSH. Det er fjernvarme med varmeveksler. Har hugget ca. 5 cm. Ned i betonen omkring røret, og stadig ingen samling. Kan man skærer røret over, og proppe det på en eller anden måde??

På forhånd tak.

Peter


Sundkost

GSH, glemte lige st vedhæfte billed



Sundkost

Det er nok mere besværligt end at hugge betonen helt op.

Mit gæt er at rørene, højst sandsynlig, ligger langs væggen.

Gulvtykkelsen er nok omkring 10 cm.

Det vil hjælpe, ved ophugninger, hvis du har muligheder for at bore et par huller.

Neden under er der højst sandsynlig en bøjning eller et t-stykke, med gevind, som du kan proppe. Hvis det er svejsninger, kan du evt. lukke røret med Primofit komprissionsfittings.

Såfremt radiatoren var den sidste på strengen, er det bedre at lukke røret tidligere på strengen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis