Gipsvæg på gasbeton

Jeg har fået banket et hul i væggen mellem garage og værelse. Garagen er helt lukket og isoleret og bruges udelukkende til opbevaring og hårde hvidevare. Fra garagen mod værelset er væggen bygget op med følgende elementer:

Mursten - isolering (rockwool) - gasbeton - tynd flamengo - brun træbeklædning - tapet.

Jeg vil beholde mursten - isolering - gasbeton og fjerne flamengo - træbeklædning - tapet.

For at lave en pæn løsning, da jeg skal skære en rille i gulvet helt inde ved væggen på ca. 3 cm for at få naturgasrør ned under gulvet, så vil jeg smide 2 lag gipsplader (13 mm) og så selvfølgelig en fodliste, som lige dækker det sidste af rillen.

Kan jeg sætte gipspladerne direkte på gasbetonen eller kan jeg lave et træskelet og så nøjes med 1 lag gips?

Hvilke skruer/plugs skal jeg bruge ved direkte gips på gasbeton eller træskelet på gasbeton?

Takker for alle jeres råd (mit sidste indlæg gjorde, at jeg droppede den rå og nøgne murstensvæg, hvilket jvf. mange efterfølgende snakke med murere og deslige har bekræftet, at man kan stole på jeres indlæg:-)) 

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nok smide nogle varmvægsplader op. De dækker rillen, og du får lidt ekstra isolering.


Elektronikteknikeren

Hvordan monterer jeg dem direkte på gasbetonen?

Varmvægs plader er en god ide. 

Men hvis du holder dig til gips så kan jeg ikke forestille mig at det er let at arbejde med plugs. Du skal jo bore igennem gipspladen for at få plugs igennem, og det er ikke så godt for det er papiroverfladen der skal holde mod skrue hovedet.

Jeg ville vælge lange gipsskruer til begge lag plader, og skrue dem direkte ind i gasbeton. Det holder udmærket hvis skruen ikke skrues over. Til ophæng af hylder Nej men der er mange skruer i sådan en plade så det vil holde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ok, ja umiddelbart skal der ikke opsættes hylder, da det bliver der hvor sengens hovedgærde skal være, så der gider jeg ikke have hylder med dimser stående... I kan nok regne ud hvorfor  
 

Så enten varmvægsplader eller 2 lag gips monteret med lidt montagelim og lange gipsskruer, så skal det nok holde, lyder det til!

Fliseklæb fungerer fremragende til at klæbe gipsplader på gasbeton.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis