Valg af mørtel

Vores gamle stald slår revner i murværket, og jeg skal have det repareret/muret om. Jeg tror problemet især stammer fra frost og bevægelse i det gamle murstensfundamentet.

I et forsøg på at lave det hele lidt stærkere, overvejer jeg om jeg kan bruge en fiberforstærket mørtel, som f.eks. Weber 280, både til opmuring og vandskuring.

Er der nogen fagfolk, der ved om Weber 280 også egner sig til opmuring, eller om det kun er til puds/armering?

På forhånd tak, Erik

PS
Ja, jeg ved godt, at jeg kan grave under, og støbe en rigtig sokkel, men det har jeg ikke tid til lige nu :)


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nu ikke altid vejen frem at bruge hårdere materialer. Gamle huse uden sokkel var oftest muret og pudset i mørtel uden tilsat cement. Det revner netop hvis man bruger for stærke materialer. 

Så jeg ville mure og pudse det op i hydraulisk kalk mørtel UDEN tilsætning af cement. Læs de 5 punkter i følgende beskrivelse.   

Prøv at se her fra Rådvadcentret ( center for bygningsbevarelse) 

Det er ikke sikkert du behøver laboratorie undersøgelser m.m. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det som Erik hentyder til er at et cementbaseret fiberprodukt er langt stærkere end den kalkmørtel som den eksisterende mur er lavet med.

Det fører til at de to produkter vil arbejde forskelligt og dermed vil der være en meget stor risiko for revner ved overgange mellem ny og gammel mur som kan forplante sig yderligere i den gamle mur. Så du risikere at stå med et holdbart resultat der hvor de har muret nærmest op fra ny, men at de reelt har svækket resten af muren.

Hvis den er muret op med kalkmørtel ville jeg klart forsætte med det - hvis der er tale om stor sætningsrevner ville jeg så kombinerer det med indmuring af sådan nogle runde stålprofiler på tværs af revnerne (nuværende fuger skæres op og rustfrit stål indmures i våd mørtel)


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis