Hjælp til definere type ag kabel

Hej,


Jeg har et projekt med at opsætte en måltavle i en fodboldklub. I den forbindelse har jeg brug for hjælp til at definere hvilken type kabel jeg skal have købt.(har brug for at gøre kablet længere)


Jeg har vedhæftet nogle billeder. Kan oplyse at det er et 3 ledet kabel.''

MVH

Morten



11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må lige komme med lidt flere oplysninger om spænding. Hvis der ikke er tale om lavspænding, vil jeg absolut anbefale at du undlader at montere noget som helst.

Det kabel du viser tyder på at det kører med en fase, en 0, og jord.


Søren O

12 V, der kan du bruge "næsten alt". Ud fra dit foto vil jeg anbefale alm. plastkabel (Lampeledning) med 3 x 0,75 mmledning. 


Søren O

Tak for hjælpen Søren

Pas nu på. At noget bruger 12V er ikke ensbetydende med at man kan bruge hvad som helst.

Ved lavspænding vil strømmen være højere end ved højspænding (ved samme afsatte effekt), og det er man nødt til at tage højde for, når man dimensionerer. Kablets længde er også vigtig at kende, da modstanden i det vil medføre et spændingsfald. Og jo højere strøm, jo større spændingsfald.

Her ud over tænker jeg, at "måltavle i fodboldklub" er noget som skal placeres udendørs? I så fald skal kablet også være vejrbestandigt.

For at få et seriøst svar på hvilket kabel du skal bruge, er du nødt til at oplyse hvor langt det skal være, hvor stor effekt måltavlen bruger og om kablet skal placeres udendørs.

Annonce

Vi taler om 50 m kabel. Kablet tages ned efter brug. Men det skal kunne tåle at være udenfor.  2.2 Ah / 12 V.

Jeg vil fraråde et plastkabel det er især ved lave temperaturer træls til formålet.

https://www.harald-nyborg.dk/p9123/gummikabel-h07rn-f-3x1-50m

Gummikablet holder længere og er meget blødere og nemmere at kvajle op.

Plastledning/kabel det skal nok virke men det bliver et irritationsmoment.


Hvis du kan tåle et spændingsfald på 5,13 volt, kan du klare dig med 0,75 mm2, ellers må du bruge 1,5 mm2 eller mere. 1,5 mm2 giver et spændingsfald på ca. 2,5 V. Du skriver 2,2 Ah/12V. Jeg går ud fra, at du mener 2,2 A/ 12 V.


fase
JonDop skrev den 11-06-2018 20:36:50

Jeg vil fraråde et plastkabel det er især ved lave temperaturer træls til formålet.

https://www.harald-nyborg.dk/p9123/...-f-3x1-50m

Gummikablet holder længere og er meget blødere og nemmere at kvajle op.

Plastledning/kabel det skal nok virke men det bliver et irritationsmoment.


Jeg har lige prøvet med det kabel fra Harald Nyborg. Det virker ikke. Ingen reaktion. Nu prøver jeg lige med en plastkabel for at se om det virker. 

Om det er det ene eller det andet kabel du bruger gør ikke den store forskel. Du har måske samlet noget forkert. Det vil ikke hjælpe med det andet kabel hvis det ikke virker nu.

Hvor mange meter var det oprindelig kabel og mm2?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis