Gulv med fliser over etagedæk

Jeg skal lave nyt gulv i køkken ifm ombygning og savner kunne godt bruge lidt sparring. Målet er flisegulv med vandbåren varme. Underlaget er støbt etage dæk over klimarenoveret kælder, der dog ikke forventes opvarmet selvom det er muligt. Der er 6.0cm fra bjælke overkant til endelig gulvniveau. 

Jeg har overvejet a støbe 5cm beton over et lag leca eller stryrophor (ca 4 cm tyk, med huller, i eks 40cm grid så det støbte lag ligger an mod etagedække), da det nok er den billigste løsning.
Det er vist ikke en helt autoriseret løsning. Nogen kommentarer/bekymringer vedr den løsning?


Jeg er mest bekymret for at det bliver for bøvlet at styre når jeg skal støbe gulvet.
Derfor hælder jeg til:
- Kerto strøer, cc 40cm
- 25mm sporplader (24m2 og derfor 20mm frem for 16mm)
- Varmefordelingsplader
- Fermacell, 12.5mm plade, 1 lag
- Fliser 30 x 60

Sprøgsmål til den løsning:

1) In en vejledning står: “5. Undergulv for fliser. Ovenpå Novopan klimagulvet bruges fibergips som stabiliserende lag for fliserne. ……….. Pladerne limes i samlingerne med GF lim og fastgøres med skruer i gulvspånpladerne.”
Den sidste bemærkning forstår jeg ikke. Skal fiberpladerne virkelig skrues i de underliggende sporplader?

2) Sammenlimning af fiberplader. Er det bare på kanterne, eller skal der bruges plader med fals som efterfølgende spartles/limes med noget armering?

3) 30x60 fliser. For at matche belægning i de tilstødende rum. Så vidt jeg kan se anbefales max 30x30. Er det at presse citronen for meget. Nogen der har gode/dårlige erfaringer med 30x60, og ville det evt kunne reducere risiko ved at ligge to lag fibergips?


 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ad.1: Fibergips skal skrues til underlaget. Samlingerne skrues med ca. 10cm afstand.

Ad.2: Alle samlinger skal spartles med armeringsstrimler.

ad.3: Ved 30x60cm fliser ville jeg ubetinget lægge 2x12,5mm fibergips som fuldlimes. Ellers risikere du fugernes sprækker. I værste fald knækker fliserne.

N.B. Husk vådrums membran oven på fibergipsen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ok, tak for indspark. 

Så må jeg bruge 22mm spån og 16mm slange, for at holde byggehøjde under 6.0cm. Og undersøge om 16mm slange dur ved 24mm2, ellers må det deles op i to sløjfer. 


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også