Afkøling af 1.sal

Hejsa

Jeg har et dejligt 1,5plans hus fra 1965, jeg har dog et problem med at 1.salen bliver umådelig varm, selvfølgelig ikke mindre i disse dage🙂

Da jeg har et loftrum over 1.sal, overvejer at montere sådan en solcelleventilator på gavlen ud for luftrummet, og føre en slange/rør henover loftet til en central placering  på 1.sal. Dette for at trække en mængde varm luft ud af 1.salen..

Jeg håber I forstår idéen?Og eventuelt endda har bud på smartere/bedre forsøg på afhjælpning?

Jeg overvejer desuden at måle den sydvendte gavl i en lys farve,  for at mindske opvarmningen..

1.salen er forresten ellers rimelig isoleret..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du behøver ikke mekanisk udsugning på 1. salen bortset fra bad. Du risikerer lugt fra køkkenet trækker op i soveværelserne. 

Det letteste er at åbne et vindue så snar i kommer hjem.

Ønsker du mekanisk udluftning, er det bedre at trække frisk luft udefra og ind.

Vores soveværelse vender mod syd, jeg har sat hvidt fluenet udvendigt (vinduerne lukker indad) det var for at undgå, at få myg ind, men det hvide net tager også en del af solvarmen.

Vi prøver igen, i morgen --

Hejsa

Tak for kommentarer,  indtil videre..

Det giver god mening ikke at suge luft ud, måske..  tænkte bare at jeg ville fjerne den varmeste luft, ved at suge fra loftet..

Hvidt myggenet.. tja, det er et forsøg værd.. Det må undersøges🙂

Jeg har mørklægningsgardiner på alle vinduer,  men her er stadig uudholdeligt..

Alternativet er måske en blæser/ventilator, der bare står og snurrer??

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du skal sætte ind mod sollyset udvendigt det er det mest effektive.

Markiser hjælper utrolig meget, solfilm kunne også være en mulighed, ja og hvid fluenet.

Vi prøver igen, i morgen --

Insektnet er altid godt, men det virker bedst i de lysetimer. Hos os er det flagermus der syntes førstesalen er attraktiv i skumringen og nattetimerne når vinduerne står åbne..

De er satans svære at fange i flugten foruden de forstyrre nattesøvnen hos husets fruentimmere. Bedste råd er at åbne alle vinduer. Slukke al lys og lukke døren ind til kræet. Efter godte en time er de som regel forsvundet.

For øvrigt er flagermus varme når man endelig har dem levende i hånden. De skal også håndteres forsigtigt da de forekommer mig meget skrøbelige.

Mørklægnings gardiner er vel sorte / mørke. De forstærker varmen når solen står på. Jeg har blot vinduer åbne med gennemtræk. Men der har da været nætter hvor dynen stort set ikke er i brug. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis