Ledningsføring afbryder og stikkontakt

Skulle lige skifte en defekt kontakt og kan selvfølgelig huske, hvordan ledningerne sad - troede jeg. Der sidder en afbryder, som skal tænde og slukke en lampe. Derunder sidder en stikkontakt, som der skal være konstant strøm på. Jeg har taget et billede, hvor man kan se ledningerne, samt at der er en lus mellem stikkontakt og afbryder, formentlig af plusvejen. Ledningerne der kommer ud af væggen foroven er dem, som leverer strøm til kontakten. Ledningerne forneden er dem, som går til lampestedet. Jordledningen er ikke forbundet.

De 2 nulledninger sad i samme hul. Var det i stikkontakten eller? Hvor skal de 2 plusledninger forbindes. Jeg går ud fra, at blå er nul og brun er +.



Kurt B. Andersen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De to lyseblå er nulledninger og forbindes til stikkontakten i den fri klemme ved siden af den sorte ledning. Ledningen med samlemuffen forbinder du til samme klemme som den sorte ledning/lusen sidder i. Det er ligegyldigt om du forbinder i stikkontakte eller afbryder. Den  brune ledning uden muffe forbinder du til den frie klemme i afbryderen. dit underlag er defekt og bør skiftes. Hvis du er uheldig, kan du få stød ved at stikke noget ledende/ en finger ned i hullet. Desforuden kan det regne ned i underlaget.


fase

Du sætter de to blå i stikkontakten, den brune skal også i stikkontakten, så ligger du en lus fra den brune i stikkontakten op til afbryderen, ledningen fra lampen sætter du i det andet hul i afbryderen.


Vi prøver igen, i morgen --

De blå ledninger skal forbindes til det ledige "hul" øverst i stikkontakten (sikkert markeret med et "N"). Den brune (fasen) skal forbindes sammen med "lusen". Den brune til dit lampested forbindes til det ledige "hul" i din afbryder.

Hvis din stikkontakt har "udtag til jord" skal det være tilsluttet en aktiv jord.

Der var lige et par stykker lidt hurtigere end mig.


Søren O

 je_ns du skal en tur til Louis Nielsen, der er en lus i forvejen     . Det er faktisk oprindelig en stikkontakt med afbryder, der nu er brugt som en afbryder og en stikkontakt uden afbryder. For øvrigt er det udgået af produktion, men kan erstattes af Opus serien, underlaget skal så fornyes.


fase

Tak for svarene. Det er netop på grund af det defekte underlag, at jeg udskifter det hele. Det er også korrekt at denne type kontakt ikke kan fås mere, så den bliver udskiftet med en særskilt stikkontakt og afbryder.


Kurt B. Andersen
S. Fabrin skrev den 10-06-2018 12:15:  04

 je_ns du skal en tur til Louis Nielsen, der er en lus i forvejen     . Det er faktisk oprindelig en stikkontakt med afbryder, der nu er brugt som en afbryder og en stikkontakt uden afbryder. For øvrigt er det udgået af produktion, men kan erstattes af Opus serien, underlaget skal så fornyes.

 Vel i lige måde, for trådstarteren ville jo sætte kontakt + stik, altsår 2 enheder og ikke en som den tidligere, hvor en stikkontakt var brugt som afbryder til lampen.

Derfor lusen...

Og uagtet den var der i forvejen, skal den jo være der igen.  


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis