Er det muligt at genbruge parket gulv?

Hej

Jeg har et hus fra 60'erne med en 1. Sal som er utrolig lydt. Konstruktionen er bjælkelag med parket gulv ovenpå. Jeg er ret glad for gulvet men der er nød til at blive gjort noget ved lyden. Kan man på nogen måde genbruge gulvet hvis man brækker det op og lydisolerer nedenunder? 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja men det kræver jo at du ikke beskadiger det når du tager det op, så når hele gulvet skal genbruges tror jeg ikke det er muligt, der går altid lidt til.

Men kunne det være en mulighed at få blæst isolering ind under gulvet, det vil jo klare støjdæmpningen, og du bevare dit smukke gulv.

Det kræver jo der er et hulrum



Vi prøver igen, i morgen --

Hej Jens

Jeg har overvejet den løsning. Jeg tror bare ikke det vil dæmpe nok. Lyden vil stadigvæk forplante sig direkte i gennem bjælkerne da gulvet ligger lige oven på. 

Min plan var at ligge trykfast mineraluldsplader og gulv gips og så gulv ovenpå. Det er bare ærgerligt når vi synes det existerende gulv er flot. Hvis det havde været et gammelt plankegulv havde man nok sagtens kunne få det op så bjælkerne kunne bruges igen, men jeg ved ikke med den type parket vi har. 

Det gulv er vildt flot. Det ville jeg ikke brække op med mindre jeg havde penge til at købe et nyt der var ligeså flot.

Jeg ville blæse papiruld imellem dækkene og nøjes med den lyddæmpning det giver.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nej. Det er også et stort dilemma vi er i fordi gulvet er flot. Det er også derfor jeg fisker efter om det er muligt at genbruge det existerende gulv igen. Støjen er desværre alt overskyggende og er nød til at blive lavet. Jeg tror bare ikke papir uld og et ekstra lag gips i loftet er nok da der er lydbro gennem alle bjælkerne. Ellers ville det også være den løsning jeg ville foretrække 

Dit flotte gulv er noget af en sjældenhed i dag som jeg ville gøre mig store anstrengelser for bevarer. De er ofte limede, som ødelægger for mange stave ved nedtagningen.

Derfor ville jeg overveje andre muligheder. Du kan muligvis lydisolere loftet i underetagen, men det kan kun en nærmere undersøgelse klarlægge.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Du kan være heldig at gulvet lavet af finer limet på en anden træsort. Så er der den mulighed, at gulvet er fastgjort ved at være sømmet fordækt med dykkere gennem feren på brættet. Måske er du så heldig, at du kan se, hvor det sidste bræt er lagt. Det kan være smallere en de andre. Junkers lavede det engang. Prøv at se deres hjemmeside.


fase

Hej...

Jeg har et lignende gulv i min stue på 1. plan. Der er strøerne sunket sammen flere steder, via forsikringen har de fundet en tømmer fra Kolding som kan "pille" det op. De ødelægger dog nogle brædder som en snedker så har lavet i hånden. 

Mit gulv er faktisk 3,64 m lange brædder med feder/not som lamelerne så er limet på. Disse er sømmet til strøerne og derfor kan de forsigtigt pilles op og lægges igen

Så måske du skal have fat i en tømmer/gulv mand som kan den slags?

Dér er lavet mange gulve, af den slags, så du kan sagtens finde nogle i genbrug, jeg tror jeg har nogle på loftet Junckers med fer og not


susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Jeg tror jeg forstår men er ikke sikker. Har du kontakt oplysninger på din tømrer fra horsens du kan sende privat evt? Jeg har fundet dette billed af junckers flet parket er det sådan det er lavet eller blev de lavet på forskellige måder? 

Er der nogen der ligger ind med omkring 12 m2 af den Junckers træ gulv som i den øverst billed som de vil sælge.

Vi vil gerne bevare vores gulv i stuen men der er et område der skal repareres     Tak


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis