PC program til tegning af hus

Er der nogen der kender til et simpelt program til at lave en grundplan over et hus.
Jeg har proevet 3D Home arkitekt, men jeg synes det er meget besvarligt at bruge, ogsaa fordi det er i 3D.
Er der nogen der kender til et simpelt program til... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Carsten.
Jeg syntes det var meget omfattende at sætte sig ind i hvordan de få funktioner jeg skulle bruge, virkede. Problemet med AutoCAD er at der er en "million" funktioner man ikke har brug for, samtidig er det ikke dansk sproget. Det med sproget kan gå, hvis det ikke lige var for de tekniske udtryk. Og til sidst og ikke mindst er det djævelsk dyrt. Hvis ikke man har et proffesionelt sigte med programmet, er det næsten lige så dyrt som at få en arkitekt til at slå et par streger. :?
MVH Bjørn - En glad Publisher bruger biggrin
Nu skrev du selv at publisher fungerede lidt som AutoCAD, og de processer du beskrev kunne ligeså godt ha' været AutoCAD.

AutoCAD er ikke sværere end man gør det til, men det kan jeg jo sagtens sige, for jeg bruge det hver dag i forbindelse med mit arbejde biggrin

Tekniske udtryk? Hvilke, det er svært at se hvilke der er tekniske, når man bruger det hver dag, kunne du gi' et eksempel.

Ja, det er dyrt cry hulens dyrt, men det er jeg ligeglad med, min arbejdsgiver har betalt.

Mvh. Carsten
Til Carsten


Hvis du kan huske dengang du selv skulle lære at bruge Autocad, vil du huske at det er en termologi der stammer fra den grafiske branche som benytte i stort set alle tegne og foto editerings programmer. Det tager tid at sætte sig ind i den slags, så jeg kan godt forstå at menig mand ikke benytter A-cad til at tegne køkkener, terasser og den slags med.


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Øhhh nå, det har jeg ikke tænkt nærmere over, jeg synes bare ikke at AutoCAD er så svært. Der er måske også den ting ved det, at jeg nærmest kun benytter det til 2D tegninger.
Da jeg skulle lære AutoCAD, synes jeg heller ikke at det var svært at lære, men jeg tror også at det afhænger af motiveringen for at lære.

Mvh. Carsten
CAD afhænger bestemt ikke kun af motivation men ganske meget af den forestillings evne man har..

Selv foretrækker jeg klart 3D systemer da det er nemmer at forklare ting ud fra isometriske tegninger efterfølgende.. desuden bliver man ikke snydt helt så let som i 2D da men jo i 2D selv skal "gætte" hvad der ligger hvor og hvilke steder der skal skæres væk for at materiale ikke ligger dobbelt etc..

Desuden kan man i de fleste 3D systemer lave forskellige farver og skugger osv og det giver en stor grad af forståelse for folk der ikke er vant til at se på tegninger og arbejde ud fra disse.

Min favorit er PRO/engineer men det er et prof system som man nok ikke lige vil bruge til lidt hobby... Altså med mindre man har adgang til systemet på arbejde eller !!

Men jeg har også anvendt CAD i de seneste 15 år og her af ca 8 år med Pro, og 12-13 år med 3D systemer gennerelt.. Så lidt farvet er man jo nok...

MVH Njord
Annonce
AutoCad er ikke svært som Carsten Weye skriver, medmindre man ikke forstår engelsk. Men som en hjælp kan man jo investere i Bogen AutoCad Grundbog, som er et godt opslagsværk og en god lærebog.

Selvfølelig er der en hulens masse funktioner, men det dækker jo også stort set alle områder, (konstruktion, elektrisk, Rør Arkitekt m.m.).Man behøver jo ikke kunne dem alle. Et godt råd er at koncentrere sig om det man har brug for.

Jeg mener AutoCad kan anskaffes i en Student licens til ca. 150,- kr som gælder i et år. Anyway hvis software producenterne vil ha' os til at bruge deres programmer, må de jo også være lidt storsindede, og se gennemfingrene med en kopi til Hjemmebrug.
Ja Smed, lige mine ord, men det er også sådan nogen som dig, som læser mine tegninger, medmindre du er rørsmed.

Og njord, vi arbejder også i 3D, men i øjeblikket kun på én station, for licensen er F.....rygtelig dyr, det ville dog være at foretrække, at vi alle gjorde, da det ville eliminere en del fejl.

Jeg har forøvrigt ikke arbejdet med CAD i mere end 9 år, heraf 6 år proffesionelt.

Mvh. Carsten
jeg har tegnet mange huse og prøvet de fleste 3D programmer.

Umiddelbart vil jeg anbefale Envisioneer fra Cadsoft, som findes i en gratis / begrænset version du kan prøve.

programmet kan også sætte mål på mm

Til de fleste opgaver, er det det letteste. til meget avancerede opgaver kan man tegne videre i et egentligt cad program ala Autocad , men det er klart mere krævende. Det tager meget længer tid før man får et resultat i Autocad, hver linie skal tegnes separat,

hvor Florplan og envisionner laver meget af arbejder for dig.

Håber det var en hjælp

Tidligere Hus fabrikant, nu rådgiver på  byg huse selv projekter
Hvorfor ikke bruge SketchUp fra Google - mange arkitektfirmaer bruger det i forvejen !

Følg et lille kursusforløb her ganske gratis - så er du igang !

Læs nærmere her: http://kelds.weebly.com/sketchup.html

Mvh
KSor, Århus V
Jeg har også brugt SketchUp og kender flere indretningsarkitekter etc. som bruger det. Du kan bruge det til både 2D og 3D
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis