Hjælp til tilslutning af komfur

Hej med jer! 

Jeg står og mangler hjælp til tilslutning af et lidt ældre el komfur.

Jeg er virkelig på bar bund med hvad der skal i hvad, da hvidevare ikke lige er min spidskompetence. Så jeg har afbilledet ledninger osv. også håber jeg der er en klog en i blandt os herinde. 

Tak på forhånd! 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Går ud fra at dit kabel er rigtig tilsluttet, så du har en fase i de 2 sorte og i den brune ledning, og en aktiv jord i den gul/grønne ledning.

Så tilsluttes komfuret efter diagrammet med 3 x 400 V. Så sidder firbindelsesklemmerne også korrekt. Husk at afbryde for strømmen til kablet inden du begynder at montere.

Den ene sorte forbindes til klemme 1, den anden sorte til klemme 3 og den brune til klemme 5 (det betyder intet at bytte om på disse ledninger). 

Den blå er til 0 og kan ikke tilsluttes dette komfur. Blænd den af med en rigtig samlemuffe.

Den gul/grønne ledning er jordforbindelsen, og skal tilsluttes klemmen med "jordsymbolet" ved siden af klemme 5. 


Søren O

Jeg har lidt af samme problem. Jeg har fået et svensk elektro Helios model sk 6140 forærende som jeg vil udskifte mit gamle komfur med.

Det gamle komfur var tilsluttet med 3x230v - 0 og jord og det funkede

Det nye har et tilslutningsdiagram som vedhæftet

På det nye sidder der en fast ledning monteret, der ender i et indstøbt stik med 4 pinde. Ud for de 3 pinde i stikket er der er der et P, hvilket jo må betyde at det er 3 faser - det 4 stik er jord

Inde i tilslutningen i ovnen er denne ledning monteret som på vedhæftede

der er 2 ting der forvirrer mig. 1. Den fastmonterede ledning har som det ses en sort, en brun, en blå og en gul ledning. Jeg har altid lært at blå ledning er 0, men her ser det ud som om den blå ledning er brugt som fase ( på selve stikket står der som nævnt et P ud for alle 3 pinde )

Spørgsmål. Kan det være rigtigt at den blå ledning i dette tilfælde er brugt som en fase ledning ???

Spørgsmål. Skal der ikke være en 0 tilsluttet  ??? troede jeg da der jo er en pære i ovnen som må formodes at skulle brug 0 for at kunne lyse ???? - kan en pære lyse selvom der ikke er en 0 tilsluttet ????

Mit problem er:

 at når jeg tilslutter ledningens sorte, brune og blå til vægtilslutningens 3 faser, så er der ikke noget der fungerer i ovnen

At når jeg tilslutter ledningens sorte og brune ledning til faser ( altså kun 2 faser ) og bruger den blå som jord, så fungerer en del af ovnen. ( de 2 venstre kogeplader varmer ikke, mens resten fungerer incl. pæren i ovnen )

Nogen der kan regne ud hvad der er galt ??????


bjarne

Den skal ikke have nul, det fremgår tydeligt af tegningen!

Er du sikker på at der er spænding på alle tre faser?

Har du checket om de to 'lus' (mellem ben 1/2 og 3/4) er skruet ordentlig fast?


 

der er spænding på alle 3 faser og lusene fungerer. Det eneste jeg egentlig selv kan tænke mig til og som jeg må undersøge er, om ledningerne er monteret rigtigt i målerskabet / elskabet. Det er oppe i de svenske skove og det er et gammmelt elskab.  har på fornemmelsen af, at de 3 faser der fører frem til udtaget for ovnen er taget fra samme gruppe. Når jeg måler mellem den enkelte fase og 0 er der 230, men når jeg måler mellem de 2 faser er der intet - så umiddelbart kan det være at problemet som skrevet er, at alle  faser er taget fra samme gruppe og derfor skal splittes ud på 3 forskellige grupper ??????


bjarne

Tja det kunne da lyde som en løsningsmulighed...

Ellers kan du da prøve at forbinde komfuret som det er vist på det øverste diagram, der behøver du kun 2 faser (men det er ikke sikkert at dine sikringer er store nok til at kunne trække alle kogeplade og ovn samtidig så)



 

Annonce

Du har lært/læst blå er nul. Den rigtige udlægning er, at hvis der er en nul, bør den være lyseblå. I dit tilfælde er den blå brugt som fase, hvilket ikke er en fejl. Så du har en brun, en sort og en blå, som alle tre sluttes til faser i din faste installation. Den gulgrønne tilsluttes til jord og må ikke bruges til andet. Det ser ud til, at der mangler forbindelse mellem 1 og 2 samt mellem 3 og 4. Prøv desuden om du har tre faser i den faste installation.


fase

Hvis man kigger godt efter ses det at der placeret de kobber lus 1 -2 og 3-4 Så tilslutning ser godt nok ud. 

Blå skal som skrevet bruges som fase i dette tilfælde, da det ser ud som om det er 4 leder  kabel.

Har du løse sikringer kunne du skifte alle 3 sikringer. Eller endnu bedre må om alle 3 faser er der. Du kan på diagrammet se hvordan du måler, 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

1000 tak for hjælp. et fantastisk forum og medlemmer i det problemet viste sig at være, at i det gamle elskab var alle 3 faser trukket fra samme gruppe, hvilket betød at der ikke var 380/400 mellem faserne. Nu har jeg fordelt de 3 faser på hver sin gruppe og nu er der 2380/400 v mellem faserne - OG NU virker komfuret med det hele. Tak igen for indput


bjarne

Nej det tror / håber jeg bestemt ikke du har gjort. I så fald skal du have elektriker til at lave det om med en ny gruppe. Alle ledninger i samme kabel SKAL komme fra samme gruppe. Så må du have installeret en ny 4 polet gruppe med de 3 faser og N .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis man kigger godt efter ses det at der placeret de kobber lus 1 -2 og 3-4 Så tilslutning ser godt nok ud. 

Ja, det er rigtigt, der er lus de rigtige steder. Måske skulle jeg gå til Louis Nielsen bare sådan for et syns skyld   . Der bliver lavet mange sjove LDS installationer.


fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis