Kraftig beskæring af ligusterhæk

Jeg har i starten af maj måned barberet min liguster godt ind, for at give den en lidt konisk facon som den bør have.
Jeg blev dog i tvivl om det ville være en god ide, på daværende tidspunkt, at klippe toppen af også. Jeg vil gerne have 25 cm af toppen, men så ville der næsten ikke være noget løv tilbage. Ville hækken blive ked af det?
Dog ville solen så have god mulighed for at give lys ind i hele hækken så den kan skyde igen.
Det skal så siges ar der heller ikke er meget løv på nabo siden af hækken da han har en del beplantning op af den.
Gode råd søges☀️😉

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

en god tommelfinger regel er ALDRIG at beskære/klippe før sankthans.... så vent lidt endnu desuden er der ikke meget krffat i hækken pga. af det varme vejr

Tommelfinger-regler er kun for de dovne   Jeg har allerede klippet tjørn to gange og liguster en gang. Liguster er næsten ikke til at kvæle, faktisk er der mig bekendt kun tre ting der kan få en liguster til at gå ud, nemlig vedvarende skygge, vedvarende tørke og svampeangreb (brune blade), nå ja og så selvfølgelig gift. Så klip du bare løs. 

Ps. Din flinke nabo bør sørge for at jeres fælleshæk får lys og luft nok til at kunne trives. 

Jeg har da flere gange klippet vores liguster, helt ind til benet, et års tid senere er den fin og flot igen.

Har ofte klippet den ned før sankthans, både den ene side og i toppen, men har altid laden den ene side stå, den har så fået turen et års tid senere.

(de 3 sider af grunden klipper jeg hækken på begge sider, da den vender ud mod vej og mark)


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis