230v fra værk ... Kan det blive til 400v?

Hej alle,

Jeg har et besynderligt spørgsmål. Jeg flytter fra et område med 400v fra værk og har aldrig tænkt over om mit udstyr var det ene eller det andet, da det blot var spørgsmål om rette stik.

Nu har jeg kig på et hus hvor der i BBR står '230v fra værk', elselskabet skriver at der leveres 63amp via 4x16kvadrat. Betyder det så også at jeg generelt har færre amp's til rådighed, da strømmængden falder.

Og så for at spørge igen. Kan jeg efterfølgende bruge mit 400v's udstyr?

Tak for hjælpen. Mvh Peter

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have installeret "kraft", altså 400 V. Du har kun alm 230 V


 

Nu skal du ikke tage en BBR-oplysning alt for bogstaveligt. Det er langt vigtigere at konstatere hvad der i praksis er på stedet. 

Oplysningen fra elværket om tilslutningskablet tyder helt klart på at du har 3 faser og mulighed for at trække 63 amp. Det dækker et ret stort behov. Normal mener jeg at der som standard kan trækkes 3x25 amp.

Prøv da lige at kigge i eltavlen om der ikke er sikringsguper med 3 faser (sikringer).


Søren O

Du har helt sikkert 3 faser og nul i dit nye hus, og med 63 A stikledningssikring har du alt rigeligt til rådighed, med mindre du vil starte en mindre virksomhed. Som standard ville du have 4X10 mm2 sikret med 50 A.


fase

Jep ... du har en 4 X 16 m2 stikledning inde , som må sikres med 63 A sikring , du har 3 faser og nul lagt ind , om de så bliver brugt er en anden ting , men kik på måleren og hovedafbrydere , hvis der kun er hovedafbrydere med 1 sikring i , bruger du kun 1 fase 230 V , så skal du have en ny måler og hovedafbrydere med 3 sikringer i dvs 400V.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis