aflæsning af beton via transportbånd

Hej alle

Er helt ny herinde, så bær over med mig hvis jeg roder lidt rundt! :)

Jeg er i gang med at gøre klar til at bygge en tilbygning i træ. Jeg skal støbe en betonsokkel, men da det kræver ca 9 m3, kan min egen betonblander ikke helt følge med, så jeg må bide i det sure æble og få en betonkanon ud. 

1) Jeg har opbygget en støbeform af forskallingsbrædder, men har nu læst noget om overfladebehandling for at brædderne skal slippe efter betonen er hærdet op. Kan det være rigtigt? Jeg har tidligere støbt uden problemer direkte op ad råt træ.

2) Ved bestilling af betonkanonen skal der angives hvor lang tid man vil bestille til aflæsningen, da det koster dobbelt at overskride tiden som ikke er bestilt. Jeg har absolut ingen anelse om hvor lang tid det tager at læsse 9 m3 beton af på 14 meter transportbånd. Nogle som kan hjælpe mig?

3) Vi skal vibrere betonen ved håndkraft, altså med stolpe op-og-ned bevægelser. Andre der har erfaring med dette? Kan det overhovedet lade sig gøre og koster det meget tid ift. aflæsning?

De bedste hilsner,

Caroline

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sprøjt formene med diesel lige inden støbningen. 

Kan lade sig gøre og holde med bilen så båndet kan direkte ned i formene. Det kan skydes frem og tilbage et par meter og tragten kan også flyttes lidt meget. Men 9 m3 er også to biler så vidt jeg husker der kan du købe lidt ekstra tid.

Hvis det er til og komme til på beskrevet måde vil jeg tro maks 3 kvarter. 

Du bør leje en rigtig vibrator det er meget nemmere


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis beton bilen læsser af stort set hele tiden, skal du ikke betale ekstra. Det drejer sig om du har di grøft og støbeform klar. Og at den ikke kollapser under vægten. 

Du bør leje en beton vibrator, ellers kommer du af med pengene i ventetid med beton bil. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Enig med de andre direkte dumt at undlade at leje en vibrator det andet bliver noget juks..... den koster ca. 200-300 kr for et døgn lad være med at spare der

Mange tak for svar alle tre. Nu har jeg fundet et sted som udlejer en stavvibrator, det er godt nok 25 km herfra men det lader jo til at være meget lettere. Jeg kan se at de fåes i forskellige længder. Hvad vil I anbefale til en rende med en dybde på 100-120cm?

Og hvad med sætmål. Skal det være så lavt som muligt (60) når det er til sokkelstøbning?

Så er 180-200 cm slange længde ok. Vibratoren er nok kun 30-40 cm Du skal næsten ned til bunden, og så holde den i ordentlig arbejsdhøjde.

Den stikkes ned sådan med 40-50 cm afstand efterhånden som betonen kommer i. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Pas på ikke at vibrere for længe det samme sted så alle stenene falder til bunden.

Mange tak for de gode råd. Hvor lang tid vil du så anbefale per halve meter, vejleboer?

Man stikker den bare ned og hiver den op igen, så er der vibreret. Og så rykker du den en halv meters penge og gentager.


Elektronikteknikeren

Du ser med det samme at beton synker. Det er for at luften kommer ud af beton. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis