Åbning af højt placerede Velux skråvinduer

Hej


Vi har tre Velux skråvinduer. De er placeret højt oppe som ovenlys og kan ikke nås.

Hvilke muligheder har vi for åbning/lukning af vinduerne udover en lang stige?

- Kan man bruge en slags stang med en krog?

- Kan man eftermontere en fjernstyret motor?


Mvh

Jakob



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

På arbejdet har vi også højtsiddende Velux-vinduer, og der har vi en teleskopstang med en plastkrog i. Det fungerer udemærket, når man lige har fundet ud af teknikken.

Du kan se dem her: Teleskopstang

Tak for besvarelsen.

Afhængigt af prisen er vi interesserede i at åbne bare et eller alle tre. - Har fundet nogle solcelle drevne motorer til eftermontering hos Velux. Så er spørgsmålet om det virker fint (nordøst placering)? 

Vinduerne er monteret i 2016 og blev beskrevet som 3stk vippevinduer 78 x 140 cm Velux GGU.

Hvor ofte skal i åbne og lukke dem? - Vi har to store (180cm lange) vippevinduer, der sidder med toppen ca. 4,5 meter over gulvet. Der bruger vi uden problemer sådan en teleskopstang med forlænger til at åbne ca. en gang dagligt i sommerhalvåret.

Personligt syntes jeg man skal åbne dem ofte før jeg ville føle at det var de 3-4k hver per vindue at få motor på (Det var ihvertfald hvad motor kostede da vi tjekkede)

Har tilgengæld el-drevne mørklægningsgardiner på dem og der valgte vi udgaven med strømtilslutning til et vindue der vender mod nord-nord-øst (altså næsten stik nord) fordi vi ikke turde satse. Solcelleudgaven (Der sidder i vestvendt) er tilgengæld langt nemmere at monterer 



Ask

Vi skal nok også kun betjene vinduerne ca to gange dagligt i sommeren, og sjældent om vinteren. - Åbner i typisk kun et eller begge vinduer?

Jeg har bestilt en teleskopstang for at teste.

Prisen på ca 4300 kr plus montage for motoren afskrækker os ikke, hvis montageprisen ikke eskalerer, og den nordøstvendte placering virker. Sidste er jeg i tvivl om, da Velux support i mellemtiden har besvaret en mail til dem, hvor de fraråder solcelle motor mod nord og mod nordøst. Øv.

Så har jeg set motorer til strømtilslutning fra andre producenter, men frygter det bliver omstændigt og dyrt at installere. Så teleskopstangen bliver måske også løsningen her...

Annonce

Vi åbner typisk kun et, men tror nu sagtens det ville fungere med to.

Men det er selvfølgelig mere lækkert med el-motor. Velux sælger faktisk en motor til el-tilslutning bare ikke i DK - men den kan købes i tyske webshops. Den hedder KMG 100 også skal man også købe styrings og adapter enheden KUX 110. Men samlet set er det stadig ca halvpris af solcelle modellen. Prøv at tjekke i nedenstående manuel for at se hvordan det virker, den burde virke til alle GGU vinduer (men pas på du ikke får den som hedder KMG 100K der har en anden manuel og er til nogle andre typer vinduer)

http://weshare.velux.com/A/We%20Sha...ding=UTF-8


Ask

Den med solceller er hedder Integra Solar og er noget dyrere end en almindelig integra. Montagen er ret enkel, største udfordring er at få strømkablet ind fra vinduet og til en strøminstallation.

Med vinduer fra 2016 er der stor chance for at det er V22 generation og derfor ikke den der er linket til ovenfor, som er en V21. Du kan eventuelt skrive oplysningerne fra typeskiltet her, så skal jeg fortælle dig hvad det er for en type.

Med V22 generationen er der en del forbedringer for betjeningsdelen af Integra, med bl.a fjernbetjening med farveskærm og større brugerflade med mulighed for at forprogrammere rutiner og andre ting.

Jeg har fået en teleskopstang nu, så jeg kunne åbne dem og læse typeskiltet. (Typeskiltet sidder til venstre.)

Tak for hjælpen med at finde passende motorer Martin :-) 

Godt så.. Det er en V22 generation, som er den nyeste. Kan man kende på at den hedder MK08 hvor den gamle model hed M08.. 

Så der er en KMG 100K du skal have fat i

http://byg100.dk/shop/velux-kmg-100k-386p.html


Hvorvidt alle dele er med i dette sæt må du kontakte dem om.

Du skal bruge:

Motor

Strømforsyning

Regnsensor

Fjernbetjening

Klapbeslag

Magnet (til låsehus)


På en Integra er der fra fabrikken trukket ledninger til elektriske rullegardiner. Det er lidt sværere at eftermontere.

Det kræver:

Rammeledning

Karmledning

Integra Unibeslag (der skal bores hul igennem rammen for at montere dette)

Ledningsguide


Arbejder selv ved Velux, så har lidt insiderviden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis