50mm forlænger til 130mm pumpe?

Skifter nogle gamle pumper ud som er 180mm byggelængde. Nye pumper er 130mm. Findes der en muffe/nippel 1 1/2” forlænger, union eller lign (eller specielle pumpeunioner), så jeg kan montere en 130mm pumpe hvor der sad en 180mm pumpe - uden at ændre på den del af installationen? 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
osolemio skrev den 07-06-2018 13:43:19

Skifter nogle gamle pumper ud som er 180mm byggelængde. Nye pumper er 130mm. Findes der en muffe/nippel 1 1/2” forlænger, union eller lign (eller specielle pumpeunioner), så jeg kan montere en 130mm pumpe hvor der sad en 180mm pumpe - uden at ændre på den del af installationen? 

 Ikke jeg nogensinde er faldet over. Men hvis jeg skulle lave byttet, ville jeg have slået rynker om et nyt stykke rør i en passende længde. Det er så vidt jeg kan se umuligt at både få plads til et kort nippelrør og en muffe.

Undre mig dog over du ikke mener der kan fås pumper i 180 mm, som er det oprindelige byggemål for små cirkulationspumper. Når jeg kigger på de forskellige sider, har de så mange de ligefrem sælger af den. Typisk er dem i det "store" mål endda de billigste.

 Men det er måske specialpumper du påtænker at anvende ?  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ved der er nogle der lader selve pumpeskålen sidde, og kun skifter motordelen, men om det kan lade sig gøre i dit tilfælde, eller om det i det hele taget er nogen god ide, har jeg ingen anelse om.

En google søgning gav denne her, men heller ikke noget jeg kender til..

https://www.amazon.de/Zentralheizung-Pumpe-Adapter-50-130-180/dp/B00KC14Z7G


Vi prøver igen, i morgen --

Ja, så endte jeg med at flytte det 50mm i stedet. I hvert fald for den første af pumperne. Men det var faktisk sådan en forlænger jeg mente, som je_ns har fundet (selv om der står den ikke er på lager i det link).


Jeg har købt nogle OEM Grundfos pumper som ellers ikke er i normal handel. Godt en tusse for en 25-70-130 pumpe. Som er top effektiv, og kan (også) styres i hastighed udefra med PWM (og det har jeg brug for her). Pumpen hedder UPM3 HYBRID og kan også fået i 180mm (men ikke der jeg handler). Koster ca 1/3 af tilsvarende Magna3 pumpe og kan næsten det samme. Jeg kan ellers kun finde den indbygget i installationer som feks solvarme ladestationer.  AO har den feks ikke. Jeg vil mene den er bedre end Alpha3 pumper (som ikke kan styres i hastighed udefra), og billigere end Magna3


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

https://www.varmtvandfrasolen.dk/ci...-25_70_130


Som sagt fåes den ifølge Grundfos også i 180mm, men så er det ikke i Danmark, og ikke til den pris (se link)


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis