Køkken vask afløb stoppet længere nede end vandlåsen.....

Hej med jer.

Min køkkenvask har været stoppet et par gange..... Og det er ikke vandlåsen, den er helt ren, det samme er rørene umiddelbart efter.

Opbygningen er at der i køkkenskabet er en vandlås, og mellem vaske og vandlås er en tilslutning fra opvaskemaskinen. Efter vandlåsen fortsættes der i 50mm rør ind gennem bagvægen i skabet og i køkkenøens midte fortsætter 50mm rørene, via nogle 30/45 graders bøjninger, ned til et 110mm rør der ligger i gulvniveau.

Der står simpelthen vand i vasken der kan komme både fra vandhanen eller fra opvaskemaskinen.

Kryber jeg ind i center af køkken øen og linder ganske lidt på rør samlingerne, så der kun kommer luft til, ja så begynder afløbet at trække.......


Hvor dælen er problemet og hvordan løser jeg det? 

At montere en udluftning, der ender helt oppe unde køkkenbordspladen, vil måske løse problemet, men er der risiko for lugt? Andre risici?

Det skal siges at alle mine afløb ligger i samme niveau eller under det i køkkenvasken, alle mine afløb ligger på samme etage / samme gulvplan (enten gulv afløb eller fra vaske) selv om mit hus har en del forskudte plan og niveauer.

Gode råd værdsættes :-)


På forhånd tak, Njord


MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du giver vel næsten selv svaret i din overskrift? Der må være noget, som er stoppet længere ude. Fjern forstoppelsen, og det vil virke igen :-)

Udluftning er vist mest for at undgå du får suget vand ud af din vandlås. Det lyder ikke som det er problemet her.

Som supplement kan jeg oplyse at gulv niveau i mit køkken ligger ca 2,5 meter over terræn i min indkørsel, hvorfra der er tilslutning til det offentlige kloaksystem. Dog er der kælder under køkkenet og lokalt kan der derfor være relativt lille fald på 110mm strængen. 

Og hvordan den løber ved jeg faktisk ikke.

Jeg har rettet henvendelse til kommunen for at få adgang til weblageret.dk for min ejendom. Men afventer svar på den del endnu.

Netop for at få kendskab til hvordan kloakken er lagt. Huset er fra 2001 så må være udformet nogenlunde som tegningerne i byggetilldelsen foreskriver :-)


MVH Njord



MVH Njord

Forestil dig at du laver et lodret rør med en prop i bunden. I toppen monterer du en vandlås. Så hælder du vand i, men der kommer intet igennem vandlåsen, fordi vandet ikke kan trykke luften ud af af det lodrette rør. Laver du et lufthul mellem vandlås og bundprop, så kan der pludselig løbe vand gennem din vandlås, fordi luften kan komme ud. Det løser dog ikke det underliggende problem, nemlig at der er en prop i bunden af røret. Du får godt nok fyldt røret op, men vandet kommer ikke væk. Det gør det først, når du fjerner proppen i bunden.

Har du undersøgt om din skel/samlebrønd er stoppet?

Ikke checket skel brønd og ved faktisk ikke om der ligger nogen samle brønd....

Tror nok skelbrønden er under belægningen i indkørslen..... Også derfor jeg efterlyser adgangen til weblageret hos kommunen. 

Jeg har ikke problemer med afløb fra andre steder, hverken de to badeværelser, eller baggangen, m vask.



MVH Njord
Annonce

Ja, det er selvfølgelig lidt lettere med tegningerne. Men indtil du får fat i dem, så sker der jo ikke noget ved at prøve at stoppe et rensebånd gennem røret. Men pas på med dem som sættes på enden af en vandslange, for hvis der er en forstoppelse, så kommer vandet pludselig meget hurtigt op, der hvor man har stoppet det i   

Jeg er klar med rensebåndet, men vil gerne også lige kende lidt til hvordan rørene er trukket, da det jo kan forklare om man rammer et knæk på rørføringen eller en prop :-)

Men noget skal der ske, for det er jo ikke OK at man ikke er sikker på vandet i afløbet trækker :-)



MVH Njord

Det lyder lidt mystisk. Har der været klukkelyde? - min søster havde samme problem med gæste toilet. Jeg prøvede med alle midler, vandslange ned igennem, renser osv. , men det hjalp først da røret fra samlebrønd blev spulet. ( skelbrønd ) - Ja, hurra for lavskylstoiletter, men få lige skyllet ordentligt en gang imellem..  


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis