Mug i nye silikone fuger

Hej,


Jeg har et problem med mug på fugerne i brusenichen.

Huset er fra oktober ‘15 og der opstod allerede mug på fugen efter godt et år.

For omkring et halvt år siden skiftede jeg så fugen hvor den var angrebet, men nu er den allerede slemt muggen igen.

Fugen ligger langs en unidrain type rist, og der ligger uundgåeligt en del vand efter bad, også selv om vi tørrer efter med svaber.

Vi har fugt styret ventilation så luftfugtigheden er normalt under 50% (specielt om vinteren), og badet bliver også hurtigt tørt efter det har været brugt.

Hvad kan der være galt? Har jeg brugt den forkerte fuge type? (det har byggefirmaet i givet fald også så). Eller er der noget forkert omkring konstruktionen?


Vi har ikke problemet på vores andet badeværelse, men det bliver også brugt langt mindre.


/Morten Vinding
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er mug der opstår af sæbeslam,vask af med rodalon, og vend jer til at tørre kanter af med en fiberklud  


susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


psmertz skrev den 11-06-2018 08:40:56

Det er mug der opstår af sæbeslam,vask af med rodalon, og vend jer til at tørre kanter af med en fiberklud  

 Orv jeg var overbevist om at jeg havde svaret her, sorry...

Alle i familien er instrueret i at bruge svaberen efter bad, og jeg tørrer også efter mig med en gulvklud (har jeg desværre lidt svært ved at opdrage resten af familien til).


Nu har jeg skiftet fugerne for 3. gange, da vi skulle AirBnB udleje.

Efter 4 uger kommer vi hjem fra ferie og det her syn møder mig:

Okay vores gæster har givet vis ikke tørret efter sig (selv om svaberen har ligget der), men alligevel, efter 4 uger?!!!

Der må da være et eller andet der får det til at gå så stærkt?


/Morten Vinding

Og det er den rigtige silicone du bruger, som er beregnet til vådrum ? Altså en sanitetssilicone med fungicid mod svamp m.m 

Købt hos Mosaik hjørnet i Brønshøj, så jeg formoder da at det er det rigtige...

Men hvis du har gode erfaringer med noget andet er jeg lutter øre.


/Morten Vinding
Annonce

Jeg aner ikke hvordan et unidrain skal monteres - men der er ikke meget luft mellem risten og afløbet/silikonefugen. Tror kanten holder på vandet.  Og så har du vist også rigtigt meget kalk i vandet, som også hjælper på at holde på snavs og vand.


Mvh Troels
TRRA skrev den 14-08-2019 09:48:56

Jeg aner ikke hvordan et unidrain skal monteres - men der er ikke meget luft mellem risten og afløbet/silikonefugen. Tror kanten holder på vandet.  Og så har du vist også rigtigt meget kalk i vandet, som også hjælper på at holde på snavs og vand.

 Ja det er også det jeg tænker. Syntes allerede da det blev monteret at det så lidt trangt ud, men da det jo går fra væg til væg er det lidt svært at ændre på...

Ja det er København så vi har rigeligt med kalk!  😞
Måske det ville hjælpe hvis jeg afkalkede rist og afløb (inder risten). Kan værre det ville få det til at tørre lidt hurtigere?


/Morten Vinding

Jeg er bestemt heller ikke unidrain ekspert, men umiddelbart forstår jeg slet ikke hvad den fuge laver på det sted. Faldet er ensartet mod risten, så vandet er nød til at kunne løbe bort på "bagsiden" af risten ellers vil det naturligt hobe sig op og danne mug.

Hvis man kikker på fx https://www.bygxtra.dk//upload/images/webshop/products/3831/Unidrain_Stripe_Rist_800_mm-36319.jpg

så er det ud som om at vandet kan løbe ned i afløbet i kanterne af risten. Det burde det vel også kunne hos dig, hvorfor er der lagt en fuge der i stedet?


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis