Hjælp til bremseskift på KiaPicanto

Hej alle


Jeg har en ældre Kia Picanto som ekstra bil, og er gået i gang med at skifte bremserne selv. Jeg er dog stødt ind i et lille problem. Jeg er startet med bagbremserne. Jeg har skiftet skiven, og bremseklodserne. 

Jeg kan bare ikke få kaliberen på igen. Jeg har trykket stemplet ind så meget jeg kan (har bare en billig stempelpresse fra Biltema) men det er åbenbart ikke nok. Der sidder 2 tynde metalplader på ydersiden af klodserne, hvis jeg fjerner disse kan jeg lige akkurat banke kaliberen på igen, men kan ikke dreje skiven med hænderne.

Hvor stram må klodserne sidde? er der en måde at få trykket cylinderen længere ind, eller andre tips?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bremseklodserne må overhovedet ikke sidde fast, og skiven skal kunne dreje sig frit, så du skal have stemplet løsnet lidt mere. Metalpladerne på ydersiden af klodserne er antihylplader, som skal være der. Hvis håndbremsen også benytter skivebremserne, er det muligt, at du skal bruge et stykke specialværktøj til at skrue stemplet tilbage.


fase

Som fabrin skriver så er håndbremsen nok med i kalibren. Så er det sådan et sæt her du skal bruge  for at skrue stemplet ind samtidig med at du presser. http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Bremser/Bremsestempelvarktoj-5-dele-2000023846/


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Okay. Det vil sige at kaliberen både skal drejes og presses samtidig? Jeg vil straks finde det sæt. 

Det er ikke kaliberen, der skal drejes, men stemplet i kaliberen der skal skrues tilbage. Der er gevind inde bag stemplet, som er en del af dem selvjusterende håndbremse. Som du kan se i illustrationen af værktøjet fra Biltema, er det beregnet til stempler, som stilles tilbage ved at dreje mod uret (venstre-/linksgevind).


fase

Man kan også i mangel på værktøj presse med en skruetvinge, og samtidig dreje med en papegøjetang hvis der er plads. Spænd lidt, drej stempel, spænd lidt drej. Det virkede på min fars BORA. Er det gammelt og rusten, så husk at give det lidt fedt inde ved gummidelene. Jeg bruger som regel sådan noget fra ATE, der hedder bremsefedt, det er silicone baseret. Aldrig kobberfedt i.f.m. gummi har jeg læst.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis