Vandtryk falder ved påsætning af forlænger på flexrør fra blandingsbatteri

Hej 

Er der nogen der har en idé om, hvorfor mit vandtryk falder meget efter at jeg har monteret forlængere på flexrørene op til mine blandingsbatterier ?

Kan det være Balofixerne, som også er ny ??

mvh

Kurt

Hej  Er der nogen der har en idé om, hvorfor mit... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at trække vejret i gennem et køkkenrulle paprør og derefter et stump haveslange. En værd reduktion formindsker gennemstrømning

Ja - det er begge dele

M.h.t. formindskning af rørene, så er der jo ikke tale om en formindskning. Der var også flexslange på før.

....en forlængelse af det mindste rør gør vel ikke gennemstrømningen sværere ?

Zingo skrev den 08-06-2018 08:37:38

....en forlængelse af det mindste rør gør vel ikke gennemstrømningen sværere ?

 Jo, det gør i allerhøjeste grad gennemstrømningen værre. Arealet på rørene øges/ formindskes med kvadratet på diameteren, så alene det at du har et stykke flexslange til at begynde med, sætter tabet i tryk op. Gør som det er foreslået, fjern flexslangen fra viklen og sæt T-stykket  på i stedet og gren ud derfra.





fase
Annonce

Nej - det er det mindste rørstykke der sætter standarden for HELE konstruktionen. Så meget kan vi vel blive enige om.

Om det så er 10 eller 20 cm langt gør ingen forskel.

 Nej det kan vi ikke blive enige om. I beregningen af trykfaldet indgår alle dele, og du begik en fejl, da du tog den letteste vej i din installation. Du kunne have valgt den største dimension slange, der passer på 1/2" gevind. Så havde du ikke have så store problemer med trykket. Selvfølgelig betyder længden noget. Desuden bør du holde dig til samme materiale i hele installationen. 


fase

Det er da ikke selvfølgeligt

...hvordan kan jeg så have det samme tryk på min haveslange når jeg sætter en 3 meter slange på, som når jeg sætter en 20 meter slange på ?

Er der ikke noget der ikke stemmer i den forklaring ?

Du har ikke det samme flow. Forskellen på 3 og 20 meter er bare ikke så tydelig, når du er oppe i 1/2" som en haveslange ofte er.

Slangen udgør en flowmæssig modstand som er større jo mindre slangen er, da du har mere friktion mod væggene pr. volumen du kan flytte.

Jo mere du forlænger en slange, selv med samme dimension, jo mindre volumen pr. tid kan du tappe.

Det er fysikkens love der bestemmer.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis