Kompressor kan ikke opbygge tryk mens den bruges?

2 cylindret (quin - air) stempel kompressor

På forhånd tak:)

Jeg er ved at rode lidt med en kompressor jeg har købt.

Problem) Kompressoren kan ikke finde ud af at opbygge tryk mens jeg bruger den, og det som om styringen ikke kan finde ud af det ved 6 bar, motor kører lidt op og ned i omdrejninger for til sidst at slå strømmen fra.
Den er 2 cylindret og har lige haft den åbnet og det ser ud til at kapacitater ikke er ens, de har i hvert fald ikke samme farve.

Kompressoren kan godt opbygge fra 0 til max indstillingstryk som er 0 til 8 bar

Link vedlægges på den specifikke type: http://www.quine.dk/608/kompressor-412--8--24--3-hk--230-v

Der må være et teknisk geni derude der lige præcis ved hvad det er:)

Hav en god dag
J


Kristian
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver " motor kører lidt op og ned i omdrejninger for til sidst at slå strømmen fra."

Slår den fra fordi den har opnået tryk så trykafbryderen slår fra?

Eller springer den sikringen?

Den har jo et stort strømforbrug, 13 ampere, så bruger du en forlængerledning, er det ikke så godt, den skal helst direkte i stikkontakten.

Er det fordi trykafbryderne laver kludder, skal du udskifte den.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har komressoren koblet igennem 2 kabelruller. Vi snakker 80 m i alt.
Sikringen slår fra

Prøver lige at sætte den direkte til.

har i mellemtiden kigget på kondensatorerne og de er ikke ens, dog fra samme firma.

Prøver lige at koble den direkte på, og hvis det ikke virker sender jeg billeder.

Tak for husrtigt svar je_ns


Kristian

Den har måske en start og en drifts kondensator, så det lyder ok, de ikke har samme størrelse.


Vi prøver igen, i morgen --

Nu siger du den ikke kan regulerer trykket når du bruger luft.

Er det pga. det "kun" holder f.eks. 5-6bar? Det lyder normalt at den så aflaster mellem f.eks. 7 og 5 bar, og så bygger tryk op igen til den rammer øvre setpoint, og så lukker helt ned ved 8 bar.

Den knalder sikringerne pga. der er for stor ledningslængde, resulterende i spændingsfald, og dermed stiger din drift strøm (amperre) lidt, og det resulterer i at dine sikringer knalder.

Tilslut den til en 16A gruppe, eller få den tilsluttet til væsentligt kortere ledning.


 

Hej je_ns, det virkede med direkte til stikkontakten Det altid de mest simple der driller mest efter min erfaring.Nu den renoveret fra top til tå kompressoren, og det helt cool

Bare lige så jeg har forstået det korrekt er det så ikke fordi viklingerne bliver for varme inde på spolen, fordi kompressoren skal hive for meget efter strømmen, sagt lidt alternativt.

Har kigget lidt på kompressor tanken og kan se den er dimensioneret til 12 bar, men i vejledning er max tryk 8 bar.

Ved godt der er:
Rør dim
mulig korrision i tank
Alle ventiler
Osv, osv man skal tænke på.

Tænkte bare at købe en sikkerheds ventil der lukker ud ved 11 bar.
Og indstille forbrugs tryk til 10.

Ved godt du ikke kan give garantier og spørger ikke om grønt lys, men er det noget du har personlig erfaring med??

Mvh kristian, og endnu engang mange tak for hjælpen


Kristian
Annonce

Tak for lærdom Je_ns og Steensen.

Lige en enkelt kommentar til dig steensen i forhold til løsning med 16 A sikring.
Ville den ikke stadig slå når der står 12 A på sikringen i kompressorr, og kan ledning i på spole ikke blive lidt presset i forhold til varme?
Det er ren nysgerrighed for at lære mere 


Kristian

Dejligt du fik den til at virke.  

Vil ikke anbefale dig at sætte trykket op til 10 bar, for første vil den bruge endnu mere strøm, og de sidst 2 bar fra 8-10 bar mister du en hel del effektivitet, så det vil den være forholdsvis længe om, og den vil udvikle mere varme.

Fordelen ved 16 ampere sikring er jo du ikke sådan lige springer sikringen, men sætter du den på 16 ampere og øger trykket vil jeg anbefale dig at sætte et motorværn på (hvis det da ikke er der i forvejen)

Det er aldrig godt med forlængerledninger, ved større strømforbrug, især hvis de ikke er rullet helt ud.



Vi prøver igen, i morgen --

Hvis du vil bruge forlængerledning til din kompressor, så brug en ordentlig forlængerledning med 2,5 mm2 ledninger. Nogle af de billige er med kun 0,75 mm2 ledning.


Søren O

Godt du fik det løst med de gode råd. 

Der er helt sikkert allerede en sikkerheds ventil på tanken. Når tanken står til 12 Bar er det blot et udtryk for hvad den kan klare. Kompressor bør ikke køre over det som du har brug for, den øverste del af trykspektret er langt den dyreste at pumpe op. 

Når motor ikke kan trække (går ned i hastighed) er det naturligvis på grund af tab i ledninger. Den vil så prøve på at klare det ved at optage endnu større strøm, med det resultat at der er endnu større tab i ledninger. Denne onde cirkel bliver så først brudt når dine sikringer springer, eller motoren brænder af. 

Så alle større maskiner vinkelslibere, rundsave og kompressorer kræver god eller kort forlænger ledning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det rigtig interessant de i siger.
Læser til maskinmester så har godt en vis forståelse, og er ved at koble det praktiske element på i min fritid, så der er mange brikker der falder på plads når man står med et virkeligt problem.
Og cool i svare med saglige argumenter uden løftet pegefinger
Hav en super dag og blev ved med jeres frivillige arbejde herinde
MVH Kristian


Kristian
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis