Gammel brønd

Hejsa 🌞

Er ny her på siden og håber på gode ideer og råd 🌸🌺

Hvad skal der gøres ved en gammel brønd ,hvis der skal bygges hus ovenpå ?

Skal den fyldes op ?  Eller tørre brønden ud når den ikke bruges mere 

Hejsa 🌞 Er ny her på siden og håber på gode ideer... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tja, ellers skal den vel være inde i det nye hus😎


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Tak for svarene 😊

Vandet fra brandslukningen er desværre løbet ned i brønden 

En lokal brøndborer ??  Må se om sådan en findes i Farum 


Det er vel bare at pumpe brønden tom for vand, og lad nyt sive til (og til sidst smide et par levende ål i, så skulle vandet kunne holde sig friskt længe - siges det). Det må ellers være fedt at have en brønd inde i huset måske i bryggerset.   

Vi har også haft lort i brønden, vi fik den renset af en slamsuger, kostede ikke ret meget. De tømte og klorede den, og så lod vi vandet løbe i nogle dage, så var alt fint igen. Synes du skal satse alt på at bevare din brønd. Ser ud som om vand snart er lige så dyrt som bensin.



Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Annonce

Jeg er tilbøjelig til at give de andre ret. Med den tørke vi oplever nu og prisen på vand, vil jeg tro at det kan betale sig at bygge "rundt om" brønden og bevare den, evt. i et rum inde i huset. Vandet behøver jo ikke være af allerhøjeste kvalitet hvis du vil bruge det til havevanding, vaskemaskine, bilvask, rengøring og toiletskyl.


 

Ja, jeg ville også gøre alt hvad jeg kunne for at beholde den brønd.

Mvh.

Mikkel

Men jeg kan ikke se hvordan man skulle kunne ha en brønd under huset 


Vibe58 skrev den 06-06-2018 18:44:10

Men jeg kan ikke se hvordan man skulle kunne ha en brønd under huset 


 Fra min barndom husker jeg at i min bedsteforældres husmandsted havde de en gl. vandpost (støbejernsvandhåndpumpe) i deres bryggers, så selve vandbrønden må havde været under huset med et brønddæksel over. 

Ps. Mener osse jeg har set noget lign. i tv-serien Matador hos grisehandler Oluf Larsen og Kathrine - de havde sådan en gammeldaws pumpe i landkøkkenet. 

  

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis