Termostat kaput eller?

Jeg har en Mitsubishi Galant 89` som bruger voldsomt meget kølervæske--umiddelbart er der ikke hul på køleren eller på nogle slanger.
Har prøvet at tage dækslet af køleren og vandet løb ovenud--skyldes det termostaten?? og hvis -er det noget der er rimeligt nemt at skifte selv.
På forhånd tak. smile
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ouch - kølervæsken kan kun komme ud af motoren på tre måder. Fordampning (via - evt. defekt - overtryksventil)
Utæthed i rør/køler/pumpe
Revne/utæthed inde i motor eller toppakning

Er der ikke tegn på nogen af de to første måder, så er jeg bange for, det er den sidste. Er kølervæsken klar - eller farvet af olie?

Men prøv lige at checke omkring pumpen - det sker ofte, at pakningen omkring lejet (hvis der overhovedet er en) går itu og lækker, når der kommer tryk på systemet.

Mvh.

Jan R.
Termostaten (altså den, der styrer vandflowet gennem køleren)
kan sætte sig. Det gør den f.eks også typisk, hvis motoren har været kørt tør for vand.
I så fald kan vandet ikke cirkulere gennem køleren, og det vil koge og trykke baglæns ud gennem kølerdækslet. Men det er jo ret tydeligt.
Mærk på den store kølerslange, der går fra topstykket (termostathus) til køleren. Inden motoren bliver driftsvarm er den kold. Når termostaten åbner, bliver den varm, gerne forholdsvis hurtigt. Dette indikerer, at termostaten fungerer som den skal.
Ellers må man nok slutte sig til teorien om defekt toppakning. Det kan ofte konstateres ved at der er er olie i kølevandet og vand i olien. (Meget "cylindermayonnaise")

Men hvis det bare er en defekt termostat, er den forholdsvis let at skifte.
Husk at få en ny pakning med! (Egen erfaring)

Iøvrigt er det ingen dårlig ide at skifte termostat med nogle års mellemrum. En træt (konstant åben) termostat kan være skyld i forlænget opvarmningsperiode og deraf følgende forøget benzinforbrug.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tak for svarene--jeg skiftede termostaten--men det var ikke den det var galt med---derimod var vandpumpen defekt.
Samtidig valgte koblingen at aflive sig selv og dermed venter en regning på 4000,-(flæb)
Det der undrer mig er at en ny vandpumpe koster 334,- og en kobling 1122,- og altså 2500 i ren arbejdsløn!!!
Er det ikke en hård pris eller er det meget omstændigt at skifte disse dele??
Tør slet ikke tænke på hvad et Aut. Mitsubishi værksted så tager.
Tjah - fakta er, at det nu om dage ikke er reservedele, der koster, men arbejdsløn.
Mitsubishi har tidligere haft et ry for at være ufattelig dyr med reservedele - men synes umiddelbart dine priser lyder rimelige. Begge dele kan være svære at skifte, afhængig af opbygning. På min VW skal tandremmen af for at skifte vandpumpen - pris 3300 + moms hos Kettner (1000 ekstra ved VW), selvfølgelig incl. ny rem m.v. Det var måske en god idé for dig at checke, om din rem også skal af - så kan du lige så godt skifte den.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis