Hvad sidder bedst fast? ;-)

Jeg skal montere et trappegitter i en gang. Gitteret mangler lige nogle centimeter, og jeg har derfor fået savet nogle regler til, som jeg vil montere på væggen og derefter sætte gitteret fast på. 

Gipsvæggen, som hele herligheden skal sidde fast i, virker ret blød og buer, når en dør på den anden side åbnes op i den. Derfor har jeg valgt denne løsning, med en "klump", der sidder fast i væggen, i håb om at trækket fra vrid bliver minimeret.

Men hvordan skal klumpen så monteres? Jeg lægger billeder af de to muligheder, jeg kan se :) Første billede er set oppefra og ind imod væggen, stolpen ikke sat op imod, da man så ikke kan se noget som helst ;-)


mvh. tina

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den stolpe du har kan allerbedst skrues direkte ind i væggen uden vinkelbeslag. Det er helt sikkert at der er træ bagved gipsvæg lige ved vinduet. Brug en tynd dykker og slå igennem gipsvæg for at mærke efter hvor langt træet går ud. Samtidig får du fornemmelse af hvor langt der er ind til træet. Derefter kan du regne skruelængde ud. Altså stolpe tykkelse + gips tykkelse + 20-25 mm 

Du borer for i din stolpe og skruer direkte igennem. Det holder godt og ser bedst ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak Erik, men jeg snød da jeg tog billederne - jeg gad ikke gå heeeele vejen op ad trappen og rydde en kæmpestor bunke møg til side for at kunne tage et billede "on location". Der er ikke noget vindue, hvor den skal sidde

Den dobbelte pind er 9,7 cm dyb, og den bauhaus mand jeg havde fat i, kunne ikke finde noget der både kunne gå igennem det og gå langt nok igennem en fiks moderne gips-rawlplug - derfor foreslog han den første løsning. Jeg tænker umiddelbart, at belastningen på væggen bliver mindre, jo mere den bliver bredt ud - alså billede 2. Men det kan sagtens være, at jeg overser noget ;-)
mvh. tina

Så skruer du første den inderste pind fast med f.eks en 100 mm skrue dernæste skruer du den yderste pind fast i den inderste. 

P.s. Det du kalder en pind hedder en lægte 😎

Hvor stor bliver belastningen i det hele taget? Det skal holde gitteret og lidt til. Du kan skrue den første "pind" fast med kipdybler og skruer. Den næste "pind"/lægte skruer du så fast i den første. 


fase

Ofte siger vi "billeder siger mere end ord" men det gælder altså ikke her. Eller rettere billeder siger alt for meget.   

Naturligvis korrekt som de andre skriver, første sæt det tyndeste på væggen direkte, så skruer kn nå, og dernæst den sidste udenpå. 

Du borer eller skrue igennem med 1 skrue, sætter plugs i, så den kan holde  lægten så nogenlunde fast i lod m.m.. Så skruer du 3-4 mere igennem, så der bliver mærke i væggen hvor plugs skal sidde. Første skrue skrues ud og du sætter plugs i før det hele skrues fast. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for jeres gode hjælp :-) 

mvh. .tina

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis