Vand løber fra gaskedel/varmtvandsbeholder

Hejsa,

Har har et Baxi wbg 15c fyr.

Under varmtvandsbeholderen er der begyndt at løbe vand ud af et af rørene.

Jeg har et blåt håndtag hvor der står 10bar på. Det er røret der er tilkoblet der. Når jeg drejer på det, Enten den ene eller anden vej skruer jeg bare op for vandet. Røret vandet løber ud af løber ned i gulvet og ud af huset vil jeg tro.

Det er dette blå håndtag og røret i baggrunden.

Tænker at der bare ryger vand ud af beholderen og kan også se på mit fyr at trykket falder. 

Nogen ideer til hvordan jeg får det stoppet?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lidt en sammenblanding, som ofte forekommer når man kigger på installationen ved fyret. 

Der er varmtvands beholder, som har en sikkerhedsventil. Den skal lade lidt vand sive ud efter at man har brugt varmt vand, og det nye kolde vand der er strømmet ind skal opvarmes. Under denne opvarmning udvider vand sig og det skal ud et sted. Du skriver så at fyret taber tryk. Det kan ikke forekomme ved den førnævnte sikkerhedsventil. 

Men fyret har også en sikkerhedsventil, som ikke skal dryppe. Er det den du har fat i så taber du tryk i anlægget. 

Et billede på lidt mere afstand kan måske opklare hvilken det drejer sig om. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er sikkerhedsventil fra varmtvandsbeholder der sidder til venstre. Jeg kan se der kommer et rør mere ned i afløbet. Det kommer oppe fra fyret og er en sikkerhedsventil der sidder der. 

Du må dreje den op nogle gange for at skylle den ren. Hvis ikke det hjælper så skal den skiftes. 

Men som sagt så skal det løbe / dryppe lidt under opvarmnings fasen. Hvis der er gået en rum tid efter at der er brugt vand skulle den gerne være tæt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Altså vi snakker den blå? Den skal drejes op et par gange så der løber lidt mere vand igennem?

Eller den lille sorte til venstre for den blå

Den skal drejes hårdt op nogle gange, så det ret skyller vand ud igennem den. Hvis så trykket falder i anlægget må du spørge igen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ok og det er den blå hane vi snakket om ikke? Eller? 

Så er der skyllet igennem, og trykket blev hvor det var, men der løber stadig vand ud af røret. Og mere en der skal kunne jeg forstille mig

Det er så ok, så ramte vi den rigtige. 

Så er der ikke andre veje end at skifte den. Du kan købe en sammen med pakgarn og salve. Her er et eksempel LINK


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok, mange tak. Jeg ser om jeg kan finde en guide til at skifte den eg sted.


Kan ikke helt se hvordan det ser ud ved din sikkerhedsventil, men det ligner et "sikkerhedsaggregat" med afspærringsventil og aftapning. Hvis det er et sikkerhedsaggregat sidder der en ventil som kan lukke for koldvandstilførslen til varmtvandsbeholderen. Der skulle også være en slangestuds til en vandslange. Så lukker du ventilen for koldvandstilførsel, sætter slange på slangestuds og til afløb. Derefter åbner du aftapningsventilen til slangestudsen, så du kan tømme din varmtvandsbeholder for vand. Efter et lille stykke tid kommer der næsten ingen vand ud af slangen. Åbn så for det varme vand ved en almindelig hane, f.eks. ved bryggesvasken (ikke et termostatblandingsbatteri). Så vil der blive suget luft baglæns til din varmrvandsbeholder, og du vil kunne tømme den helt. 

Derefter skruer du blot sikkerhedsventilen af, pakker gevendet med pakgarn og salve, og skruer den nye sikkerhedsventil på. 

Så lukkes aftapningsventilen til vandslangen, og du åbner for koldvandstilførslen til varmtvandsbeholderen. Luk også lige for den åbne varmtvandshane, for hurtigt at kunne kontrollere at der er tæt omkring den nye sikkerhedsventil.

Når du har konstateret at det er tæt, udluftes varmtvandsbeholderen gennem varmtvandshanen til der kommer vand. Pas på at det ikke sprøjter utilsigtet.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis