Hvilken oplader?

Jeg står og skal lave et festivals anlæg. Her bruger jeg en forstærker, der kræver 24v dc, så derfor har jeg anskaffet 4 x 12v 15Ah AGM blybatterier, som jeg parallel-og serieforbinder. Her er mit spørgsmål så, om jeg kan bruge den 24v 4amp lader jeg har liggende, eller om jeg skal anskaffe mig en med mere ampere?

Jeg står og skal lave et festivals anlæg. Her... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 05-06-2018 22:20:09

Afladekurven kan aflæses på databladet for batteriet. Kapaciteten er 15 Ah ved 20 timers afladning og 13 Ah ved 10 timers afladning.

1 stk 100watt forstærker - 1 stk 200 watt max, 100 watt Rms, 4 ohms subwoofer - 2 stk  60 watt max, 30 watt Rms, 4 ohms fuldtoner - 2 stk 225 watt piezo horn.

Det giver en belastning på 710W RMS, hvis dine opgivelser er RMS værdier.

Nu bruger forstærkerne ikke fuld power hele tiden, så skal vi gætte på 1/3 af tiden. Så bliver belastningen 710W/3 = 237W RMS. Det svarer til 237W/24V = 9,86A. Den belastning skal fordeles på 2 X 24V batterier og giver derfor en strøm på 9,86A/2 = 4,93A. Ved aflæsning på afladekurven giver det en brugstid på omkring 2 timer. De angivne beregninger er behæftet men en usikkerhed p.g.a. manglende oplysninger om belastningen, idet der kun er opgivet maksimalbelastninger for forstærkerne. Du kan godt bruge din 24V 4A lader. Men jeg ville bruge en lader med større ladestrøm og helst elektronisk ladekontrol, så du er sikker på, at batterierne ikke bliver overladede. På databladet er vist brugstider ved belastning i A og Watt.

 Hmm, 2 timer er godt nok ikke længe.

Godt, hvis der kun er en bastning på maks. 100W er strømmen 100W/24V = 4,2A. Fra hver batterisæt trækkes en strøm på 4,2A/2 = 2,1A

Det giver en brugstid aflæst på grafen på ca. 3 timer.


fase

Kører forstærker på 24v direkte? Er det en class-D eller AB?


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 05-06-2018 23:06:27

Kører forstærker på 24v direkte? Er det en class-D eller AB?

 Det er en class-D forstærker, og den kører på 24v direkte. 

https://bekent.dk/bluetooth-forstaerker-modul.html

Annonce

Er der forresten en bestemt tykkelse ledning, der skal bruges for at forbinde batterierne med hinanden?

Det er ikke de vilde strømme du kommer til at trække med 100w, men af hensyn til tab ville jeg dog vælge noget 4-6kvadrat, men i princippet er almindelig installationskabel til boligen også nok. Vælg noget multicore, dvs. Fleksibel ledning. Og husk en sikring på afgangssiden af batterier.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 06-06-2018 07:25:16

Det er ikke de vilde strømme du kommer til at trække med 100w, men af hensyn til tab ville jeg dog vælge noget 4-6kvadrat, men i princippet er almindelig installationskabel til boligen også nok. Vælg noget multicore, dvs. Fleksibel ledning. Og husk en sikring på afgangssiden af batterier.

 Er det nok med én sikring på plus af det ene batteri, eller er det nødvendigt med en sikring på hvert batteri?

Når du har parallelkoblede batterier, skal du have en sikring i den ledning, der fører til forstærkeren.


fase
S. Fabrin skrev den 06-06-2018 10:40:51

Når du har parallelkoblede batterier, skal du have en sikring i den ledning, der fører til forstærkeren.

Jeps.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis