Hvilken oplader?

Jeg står og skal lave et festivals anlæg. Her bruger jeg en forstærker, der kræver 24v dc, så derfor har jeg anskaffet 4 x 12v 15Ah AGM blybatterier, som jeg parallel-og serieforbinder. Her er mit spørgsmål så, om jeg kan bruge den 24v 4amp lader jeg har liggende, eller om jeg skal anskaffe mig en med mere ampere?

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal helst ud i en lader med elektronisk styring af ladestrøm mv. 

Det vil hurtigt tage 8-10 timer med den nuværende lader at oplade dine batterier, hvis de har været godt kørt ned, så i den forbindelse kunne det være godt med nogle flere ampere. 

Men læs lige på siden af dine batterier om der står noget om hvor stor en strøm de kan tåle.

I øvrigt er det ikke nogen særlig stor battaerikapacitet du har skaffet dig, hvis det skal bruges til at spille en fest op på en festival plads. Du kunne måske uddybe lidt om hvad det skal bruges til og hvilken øvrig teknik du har koblet på.


Elektronikteknikeren

Den skal nok for det meste bruges til havefester, men også steder hvor der ikke er mulighed for strøm. Der er:

1 stk 100watt forstærker - 1 stk 200 watt max, 100 watt Rms, 4 ohms subwoofer - 2 stk  60 watt max, 30 watt Rms, 4 ohms fuldtoner - 2 stk 225 watt piezo horn.

Valget at batterierne var med henblik på at fordele vægten inde i højtaleren, hvilket gør det svært med feks. et bilbatteri. Batterierne hedder               LC-RA1215P1, og jeg kan ikke finde nogen steder, hvor der står hvor meget strøm de kan tåle.                   

Uha så kommer du ingen steder med 4 x 15 ah 12 volts batterier.


Vi prøver igen, i morgen --
kineser11 skrev den 05-06-2018 20:52:47

Valget at batterierne var med henblik på at fordele vægten inde i højtaleren, hvilket gør det svært med feks. et bilbatteri. Batterierne hedder               LC-RA1215P1, og jeg kan ikke finde nogen steder, hvor der står hvor meget strøm de kan tåle.                   

Hvis du downloader datas heet for batteriet her:  https://dk.rs-online.com/web/p/geno...r/8882440/   vil der være en mulighed for du bliver beriget med viden. Ellers må du spørge igen.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Afladekurven kan aflæses på databladet for batteriet. Kapaciteten er 15 Ah ved 20 timers afladning og 13 Ah ved 10 timers afladning.

1 stk 100watt forstærker - 1 stk 200 watt max, 100 watt Rms, 4 ohms subwoofer - 2 stk  60 watt max, 30 watt Rms, 4 ohms fuldtoner - 2 stk 225 watt piezo horn.

Det giver en belastning på 710W RMS, hvis dine opgivelser er RMS værdier.

Nu bruger forstærkerne ikke fuld power hele tiden, så skal vi gætte på 1/3 af tiden. Så bliver belastningen 710W/3 = 237W RMS. Det svarer til 237W/24V = 9,86A. Den belastning skal fordeles på 2 X 24V batterier og giver derfor en strøm på 9,86A/2 = 4,93A. Ved aflæsning på afladekurven giver det en brugstid på omkring 2 timer. De angivne beregninger er behæftet men en usikkerhed p.g.a. manglende oplysninger om belastningen, idet der kun er opgivet maksimalbelastninger for forstærkerne. Du kan godt bruge din 24V 4A lader. Men jeg ville bruge en lader med større ladestrøm og helst elektronisk ladekontrol, så du er sikker på, at batterierne ikke bliver overladede. På databladet er vist brugstider ved belastning i A og Watt.


fase

Jeg læser det som at der benyttes en forstærker på samlet 100w rms. Resten er bare effektangivelser for de enkelte højttalerenheder. Er det korrekt?

I så fald har du en del mere spilletid.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 05-06-2018 22:25:32

Jeg læser det som at der benyttes en forstærker på samlet 100w rms. Resten er bare effektangivelser for de enkelte højttalerenheder. Er det korrekt?

I så fald har du en del mere spilletid.

 Ja medmindre der sidder forstærkere i nogle af højtalerne.

Nu skal der vel også en inverter ind over, det giver også noget tab.


Vi prøver igen, i morgen --
Gregeren skrev den 05-06-2018 22:25:32

Jeg læser det som at der benyttes en forstærker på samlet 100w rms. Resten er bare effektangivelser for de enkelte højttalerenheder. Er det korrekt?

I så fald har du en del mere spilletid.

 Det er korrekt Gregersen.

je_ns skrev den 05-06-2018 22:42:18

 Ja medmindre der sidder forstærkere i nogle af højtalerne.

Nu skal der vel også en inverter ind over, det giver også noget tab.

 Der sidder kun den ene 100watt forstærker i.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis