Palisander blank overflade igen.

Hej. 

Jeg har et ældre palisander møbel, hvor jeg har slebet overfladen og givet det en omgang palisander olie, men når olien har tørret ind, få det en mere mat overflade en det var tidligere.

er der nogen der har et godt råd til hvordan jeg kan få det til at fremstå mere blankt igen? 

På forhånd tak.

Vh Martin


Martin O
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have fat i @maskinsnedker eller @Rantzau - de ved hvad de taler om...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det skyldes måske at overfladen skal mættes flere gange med olien, og efterfølgende poleres.
Gamle møbler har jo tit mange års "lag", som er med til at give overfladen.

Er du desuden sikker på at der kun har været olie på det tidligere? Mange gamle møbler (specielt stole) har fået lak, fordi det er mere hårdfør overfor slid, og fedtfingre.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Er sket ikke sikker på den tidligere overflade kan det evt. hjælpe at give det lak? 


Martin O

Det er nok svært, når du er begyndt med olie :-(

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det skal poleres op. Det bliver meget fint hvis en proff gør det, men jeg ville ikke kalde det LDS arbejde.


Oliebehandlet træ kan blankpoleres med voks.

Først gnides så meget olie af som muligt med en ren tør klud. Derefter vokses overfladerne. som dagen efter poleres med en ren bomuldsklud der er godt brugt og vasket mange gange. 

Kold voks giver en blankere overflade. Derfor skal en vokspolering aldrig foretages med maskine.

Vokspolerede overflader som borde er sarte hvor der stilles ting. I stedet for voks kan udsatte steder behandles med tru-oil der er forenelig med de fleste træolier, men lav en test først på et diskret sted.

Tru-oil er en hærdende olie. Den skal påføres med en fnugfri klud. Køkkenrulle er velegnet. Efter 12 til 15 lag står overfladen spejlblank. Der skal mellemslibes med ståluld nr.0000, og olien skal hærde mindst 24 timer ved stuetemperatur før næste lag påføres.

Brugte klude skal enten brændes eller pakkes lufttæt i en plastikpose efter brug for at forhindre selvantændelse.

Hverken tør- eller vådslibning er velegnet som mellemslibning til tru-oil.

Tru-oil kan købes hos de fleste velassorterede våbenhandlere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis