Gammelt skævt hus

Jeg skriver da jeg ejer en 100 år gammel landejendom. Stuehuset er et klassisk rødstenshus med 1. Sal og karnap midt på bygningen.

Bygningen ligger på en skråning og regnvand fra taget afledes på begge sider af karnappen, men afledes blot ud på jorden.

På begge sider af karnappen er der synlige, gamle, sætningsskader, som er blevet repareret og synes at være “i bero”.

Bygningen er dog noget skæv - det virker som om karnappen er sunket væsentligt mere end resten af bygningen, og hælder en smule. Så gulvet i huset (trægulv med punktfundamenter) hælder også “ned af bakken” og vinduer i karnappen hælder også mærkbart.

Hvad vil i anbefale at gøre ved så gammelt et hus. At det er lidt skævt generer mig ikke, men er naturligvis ikke interesseret i at huset styrter sammen

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Det ville jeg ikke gøre noget ved. Har det holdt igennem 100 år så holder det nok de næste 100 år også. 

Undtagelsen er hvis det fortsætter med sætte sig. Det kan du kontrollere ved at lime et lille stykke glas hen over sætningsskaden. Hvis den ikke er sprunget i løbet af et par år, så står huset som det skal. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis