Sommerventil - hvor sidder den på billedet?

Hvis jeg har en sommerventil, kan du så hjælpe med at udpege den på billedet? Jeg påtænker at lukke for den, samt slukke for de to cirkulationspumper her i sommerperioden (lidt forsinket).

Jeg har fjernvarme til radiatorerne og til de 6 gulvvarmekredse.

Jeg tager gerne andre billeder, hvis det kan hjælpe. På forhånd tak!

Link til stort billede: Stort billede


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har nederst til venstre din gulvvarme blandesløjfe. Den består af nederst fordeler, derover pumpe og ovenover igen termostat. Denne pumpe kan slukkes.

Så har du alleøverst tilvenstre i billedet en varme veksler. Den tror jeg går til varmeanlæget. Så kuglehanen allerøverst kan lukkes. Og den anden pumpe slukkes. 

Hvis du så mister varmt vand i haner, så er det den forkerte varmeveksler der er blevet lukket for. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, du har to varmevekslere som du selv er inde på.


Søren O

Hov nu ser jeg du har sat numre på det lille billede. Det er nr. 4 jeg mener kan drejes. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak, Erik & Søren. Det lader til at virke efter hensigten. Der blev også meget stille (ingen hvæsen) efter at jeg slukkede for de pumper.   

Jeg ville ønske at jeg kendte funktionen af hver eneste hane i systemet og hvordan jeg bedst indregulerer sådan et system mht. fremløb- og returtemperatur. Hvad gør hane nr. 3 fx?

Og den smalle røde drejbare cylinder med kobberspiralen ved 2-tallet - bestemmer den fremløbstemperaturen ... i radiatorerne?

Annonce

Ventil nr. 3 tror jeg regulerer temperaturen på dit brugsvand. 2' eren kunne godt være ventilen til at regulere fremløbstemperaturen i dine radiatorer. Måske du kunne finde en manual på nettet - står der ikke et typenummer på mærket øverst i billedet?


Søren O
Hej med jer. Jeg har et vvs-skab der minder ret meget om dette.

Hvad skal man stille den runde termostat på under den store røde dunk? Det ligner en helt normal radiator-termostat. Jeg har slukket min for at spare på varmen, men det er måske dumt?
Hvad gør den? Og hvad bør den stå på? 1, 2, 3 eller 4?

Mvh Rune
Ventilen regulerer fremløbstemperaturen til din centralvarme. Du kan roligt dreje den så langt ned, du kan her i sommer. Sluk også for den tilhørende cirkulationspumpe. Cirkulationspumpen tænder du lige et par minutter hver fjortende dag, for at den ikke skal gro fast. Når det bliver så koldt, at du skal have varme på igen, drejer du op for termostaten, så du kan holde varmen ca. 3-4.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis