Benzin til havemaskine

Har en ny buskrydder som er 2 takt. Benzinen blander jeg selv efter vejledning i manual. Var så i kontakt med forhandler pga noget andet, og har fortæller han mig, at de nye maskiner går i stykker, hvis de kører på andet end det dyre miljøbenzin, som han kan sælge mig.

Er det korrekt hvad han sagde eller bare et forsøg på at sælge mig noget der ikke er nødvendigt?


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kunne du ikke bede ham fremlægge noget dokumentation for den påstand, -og så måske også i særdeleshed en forklaring på, hvorfor dette ikke fremgår af manualen, - når nu maskinerne ligefrem går i stykker, hvis der ikke bruges miljøbenzin.

Kan også undre sig over at manualen giver blandingsforhold mellem alm benzin og 2-takts-olie, når brugen af dette i følge forhandleren skulle få maskinen til gå i stykker.

Største fordel er i min verden at det er færdigblandet, - der er sikkert nogle miljøfordele, men ikke noget som har praktisk indflydelse på den daglige drift. 

Det er i mine øjne en elendig forhandler, som jeg ville holde mig langt fra, - hvis han er utroværdig på dette punkt, hvorfor skulle man så tro, at han er mere ærlig i andre henseender.



Axell skrev den 01-06-2018 09:13:55

Har en ny buskrydder som er 2 takt. Benzinen blander jeg selv efter vejledning i manual. Var så i kontakt med forhandler pga noget andet, og har fortæller han mig, at de nye maskiner går i stykker, hvis de kører på andet end det dyre miljøbenzin, som han kan sælge mig.

Er det korrekt hvad han sagde eller bare et forsøg på at sælge mig noget der ikke er nødvendigt?

 Den påstand lyder underlig. Nu fortæller du ikke hvad det er for en maskine der er tale om, men hvis det er tilfældet bør det stå i den betjeningsvejledning der var med maskinen da du købte den.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Udover de miljømæssige fordele, står miljø benzinen ikke og afblander, som den selvblandende, her skal man huske at ryste dunken, hvis den har stået længe, en anden fordel er er olieblandingen er nøjagtig.

Mange uheld med småmaskiner i totakt skyldes manglende smørring.

Men er man omhyggelig med at blande selv, og bruger en olie der er beregnet til formålet, kan jeg ikke se problemet.

Så for øvrigt at XL havde 5 liter Aspen på tilbud, til 130 kr var det vist, så er det jo kun dobbelt så dyrt som at blande det selv   


Vi prøver igen, i morgen --

I manualen står der bare at det minimum skal være 95 oktan og så anbefaler de naturligvis texas 2 taktolie. Jeg har så bare købt noget semi totakt i harald. Men måske bør jeg gå efter noget full og i dyrere mærke.

Der står også at man ikke bør blande i større mængder ad gangen. Men de gør jeg heller ikke.



 

Ulempen ved at blande mindre portioner, kan være, at det er sværere at lave blandingsforholdet nøjagtigt.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg forstår ikke rigtig betegnelsen miljøbenzin.

Selvfølgelig hjælper det i nærområdet (vedkommende der går med pågældende maskine), men hvordan hjælper det miljøet?

Mvh.

Mikkel


FoXX skrev den 01-06-2018 17:59:11

Jeg forstår ikke rigtig betegnelsen miljøbenzin.

Selvfølgelig hjælper det i nærområdet (vedkommende der går med pågældende maskine), men hvordan hjælper det miljøet?

Mvh.

Mikkel


 Det er meget mere behagelig at bruge, da udstødningsgasserne ikke i samme grad stinker som den almindelige benzin.

Eks. en Benzinhækkeklipper synes jeg det er rigtig godt..

Men hvordan den globale miljø påvirkning er, i forhold til den almindelige benzin, er jo nok et vanskeligt spørgsmål.

Men en almindelig 4 takt, plæneklipper forurener en del mere end en moderne benzinbil, over dobbelt så meget mener jeg det er.

Mon ikke også vore små totakt havemaskiner, er rimelig forurenende.


Hvor jeg arbejder er det en ledelse beslutning, at vi skal bruge miljø benzin, til alle småmaskiner.


Vi prøver igen, i morgen --

Kan godt se problemet med røgen, hvis man arbejder mange timer. 

Det ville måske nok være godt for miljøet, hvis alle de små havemaskiner brugte mere miljøvenlig benzin eller man satte katalysatorer på dem.


 

Angående miljø ville jeg sige at udfase totakts scootere ville hjælpe meget, de sviner helt vildt!

Axell skrev den 01-06-2018 15:43:57

I manualen står der bare at det minimum skal være 95 oktan og så anbefaler de naturligvis texas 2 taktolie. Jeg har så bare købt noget semi totakt i harald. Men måske bør jeg gå efter noget full og i dyrere mærke.

Der står også at man ikke bør blande i større mængder ad gangen. Men de gør jeg heller ikke.


 Det er fint at bruge onkel Haralds billige totaktsolie til en maskine med så lavtydende en motor som den der sidder på din buskrydder. Du skal bare sørge for at overholde blandingsforholdet der står på dunken (2%). Der sker ikke noget ved du blander 5 liter af gangen, bare det bliver brugt hen over sommeren.  Ved en 2% blanding skal du bruge 0,1 liter olie (1 deciliter)  til 5 liter benzin for at ramme plet. 

Det eneste du får ud af at købe noget hundedyrt totaktsolie er du erlægger penge, som du helt sikkert selv kan bruge, i andres lommer.

Fortsat god weekend og pas på du ikke smelter væk.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis