Udboring eller honing af cykelstel

Jeg har et ældre aluminiums cykelstel, hvor den gamle saddelpind sidder urokkeligt fast. Den er lavet af kulfiber og har en tynd aluminiumsskal omgivet af kulfiber. Så det er kulfiber yderst der har sat sig fast på aluminiumsrøret. 

Indre diameter er ca 27,2 mm (saddelpindens diameter).

Hvad kan jeg gøre for at udbore og fjerne resterne af den gamle pind, UDEN at beskadige aluminumsrøret? 

Kan jeg gøre noget, eller skal jeg gå til prof der har værktøj og erfaring?


VH, 

Viggo

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvilket aluminiumsrør er det du ikke vil ødelægge, stellet eller saddelpinden? Har du prøvet med varme? Start med en varmepistol på lavt blus og så gå opad i energi indtil metallet smelter. :-)

Ja vil man endelig varme, så under 100 grader, så man ikke skader alu, samt lakeringen.

Det kunne måske hjælpe at give det en gang Wd-40 eller lignende, og lad det virke.

Var det mig ville jeg prøve at slidse sadelpinden om med en nedstrygerklinge, det tager jo nok lidt tid.

Du kunne jo evt slidse en passende rundstok op på langs, og ligge nedstrygerklingen ned i den, så klingen kun lige stikker sadelpindens godstykkelse op, så snitter du ikke for dybt.



Vi prøver igen, i morgen --

Måske kan du bore et hul i sadelpinden og sætte et langt skafte på, så du bruger vægtsstangsprincippet til at få den løs. Den burde kunne komme fri. 


Morten

Tak for ideerne. Saddelpinden er gået tabt, det er stellets alu rør der ikke må ødelægges. Der skal jo en ny saddelpind med samme størrelse! 

Den har nok siddet samme sted i 10 år, og selvom den ikke burde reagere med alu, er der nok sket en form for forvitring. 

Men jeg har fundet ud af, at det er et "normalt" problem. Det værste er hvis det er en alu pind i et alu stel, så kommer den ikke fri. Men jeg har nu læst mig til, at carbon pinden burde kunne fjernes, netop med nedstryger metoden. Skære igennem på langs flere steder, og derefter pille stumperne op. Der er heller ikke nogen opløsningsmidler der virker, såvidt jeg har set.

Jeg er bange for at varme for meget på det, da jeg gerne vil beholde lakeringen. 

Så det må blive den langsomme metode, og pillearbejde....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis