Pris og forventet arbejdstid på gulvvarme

Så blev det min tur til at blive husejer, og har fundet et hus der er stort set færdig renoveret. Det er renoveret op til C mærke, og en af de få ting der mangler IMO, er gulvvarme.

Villaen er med fjernvarme, med installationen nede i kælderen midt på den ene væg.

Fodaftrykket af huset er ca. 8x10m, så der er ca. 2 plan af 80m² der skal laves gulvvarme på.

I stue plan regner jeg med det bare er at fjerne klik-gulvet og så ligge gulvvarmen direkte, da kælderen er opvarmet.

Kælderen derimod skal der derimod bankes beton dæk op, og så graves mindst 50cm ned, da der kun er 185 højt, og minus gulvvarme, så skal der fjernes meget for at komme op på 210cm.

Jeg kan som sådan lave meget selv, da jeg har hænderne skruet ordentligt på, men jeg skal dog bare have en/flere guides at følge, og jeg er sømand, så når jeg er hjemme, så kan jeg arbejde intenst med projektet.

Så kom vi frem til spørgsmålene:

1. Hvad skal jeg forvente af pris pr m² for gulvvarmen hhv. i stue plan og i kælderen?
  2. hvor lang tid skal jeg forvente det tager at lave det, ene mand? (gulvvarmen, grave arbejde og understøbning af fundamentet ved jeg godt i ikke kan anslå noget om)
  3. Hvis jeg skal have håndværkere på til opgaven, hvor lang tid skal jeg så forvente?

Tak for at i kæmpede jer igennem denne text wall.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nåh, så har jeg fået kigget nærmere på huset, og kan komme med mere konkrete informationer.

Stueplan dropper jeg i første omgang at etablere gulvvarme i, men kælderen på 84m2 skal der graves ud så der kan etableres gulvvarme og forhøjes. Dette resulterer i at der skal graves 80-100cm af, alt efter hvor meget isolering og konkret hvilken "model" af gulvvarme der etableres.

Huset har indirekte fjernvarme, og installationen er i kælderen i det skab der er markeret på plantegningen med "sk".

Gulvet i kælderen er beton dæk med et løst liggende klik-gulv, undtagen i bryggerset hvor der er klinker på beton dækket.

Hvilken håndværker skal jeg kontakte for at få et godt tilbud på denne entreprise?

Jeg vil som sådan godt kunne lave noget af det selv, men da jeg er sømand og kommer til at stå i tidspres af forskellige årsager, så vil jeg gerne have fat i et tilbud, så jeg i forbindelse med købet kan få denne opgave med-finansieret over realkrediten.

Håber i kan hjælpe.

Edit:

Har nu kontaktet en entreprenør for et skriftligt tilbud. Tak for interessen.

Jeg har fået pris overslaget fra entreprenøren, og det ser ud til at mine forventninger ikke blev mødt.

Pris overslaget endte på 675.000, hvoraf understøbningen af fundamentet alene står for 200.000.

Av av.

Det ser ud til det må blive på gør-det-selv basis. Damn det lyder dyrt...

Umiddelbart lyder de 200.000 ved understøbning ikke som helt hen i skoven. Specielt ikke hvis det er inkl udgravning af resten af kælderen. Men så er der 475.000 til etablering af gulvvarme dette lyder noget i overkanten så mon ikke du skulle spørge en anden entreprenør der evt. Dele opgaven få den 1. Til at står for undersøbning og så få du kunne jo så selv lægge isolering ud 3-400 mm flamingo og lægge rionet og så få et tilbud på hvad en VVS,er skal have for at etablere slangerne... støbningen kan evt være gør det selv. 

Har selv været igang med at lave gulvvarme i mit hus, så nogen af tingene kender jeg til.

Har selv understøbt mine skillevægge med leca blokke, da de stod på klaplaget, og ikke var bærende. Det tog lang tid at lave. Bærende ydervægge ville jeg ikke turde begynde på.

At lægge isolering ud er ikke så svært, især ikke hvis man har en krydslaser eller rotationslaser til at rette af efter. Riosnet og gulvarmeslanger er også nemt nok at gå til, så ville jeg lade en VVS'er tilslutte en evt. shunte til fjernvarme installation. 

Beton ville jeg få leveret som flydebeton og få pumpet direkte ind. Det sparer enormt meget arbejde.

Det her var hvordan pris overslaget så ud:

Delpriser er ekskl., moms

• Ophugning af betongulv + bortskaffelse       40.000,-
  • Udgravning for sænkning af gulv                       80.000,-
  • Sandafretning + isolering + betongulv            100.000,-
  • VVS-arbejde                                                             25.000,-
  • Ingeniør / geotekniker til understøbning      25.000,-
  • Understøbning af ydervæg                                 200.000,-         
  • Dørhul i kældervæg + dør                                    40.000,-
  • Ny kældertrappe i træ                                           30.000,-
    • Samlet ekskl. moms                                               540.000,-
    • Moms 25 %                                                                135.000,-
    • Prisoverslag     inkl. moms                                    675.000,-

Og disse tal er bare et groft overslag på prisen, uden at have set andet end en plantegning.

Om 3 mdr har jeg råderet over huset, så kan jeg bestille et mere detaljeret tilbud, hvor entreprenøren har adgang til kælderen for besigtigelse selv.

Ja, jeg vil kunne spare mange penge ved f.eks. at banke det gamle gulv op selv og skaffe mig af med det, og ligeledes vil jeg også kunne foretage udgravningen, og så er vi henne på 120k + moms som besparelse, hvilket jo er ca. 20% af regningen.

Døren i ydervæg er mulig at undlade, men når nu der skal etableres en ny trappe alligevel, så vil jeg have lavet denne dør i samme omgang, aht. at få trappen ned til kælderen til at være adgangsvej til denne ekstra dør også.

Så jeg må bare have noget tålmodighed, og så må jeg vente et års tid eller tre, og så kan jeg få akkumuleret finanser til projektet, frem for at skulle låne til formålet.

Tak for jeres interesse. Tråden betragtes som lukket for mit vedkommende.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis