Maling i kolonihavehus skaller - hvilket produkt?

Hej

Jeg har et lille kolonihavehus, som indvendigt er beklædt med to-sporede brædder. Huset er isoleret og holder fint varme, men er jo nok fra 50’erne. 

Jeg malede sidste år køkkenet, startede med en ISO maling for at dække knaster og ovenpå to lag almindelig plastmaling glans 26. Nu skaller malingen i loftet, og på væggene er malingen revnet der hvor brædderne er sat sammen. Mega træls, for det tager dæsme lang tid at male sådan nogle. 

Men hvorfor gør det det? Er det fordi trækker sig i kulde/varme? Nu vil jeg rigtig gerne male resten af huset, men jeg ved simpelthen ikke hvilken type maling jeg skal vælge 😔  er det linolie eller maling til indendørs træværk? Det sidste bliver jo bare vanvittigt dyrt :/ 

Gode ideer og erfaringer modtages gerne :) 

Kh Bodil

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

al træværk er "levende" materiale og arbejder efter fugt- og årstid. Når pladerne/brædderne tørrer ud, blottes træet. Du kan kun male over. Husk at træ, der skal males, bør være helt tørt.

Loftet ville jeg kigge efter ovenpå. Afskalningerne skyldes måske fugt. Hvis feks isolering er mangelfuld, kan der trække kondens/fygesne ned på loftet. Jeg forventer ikke der er dampspærre?? Afskalning på loftet kan også være forkert maling i forhold til tidligere.


 

jeg formoder  du skriver op loftet. Du må først finde ud af, om det tidligere er malet med oliemaling eller om der er fugt inde i træet. Man kan låne en fugtmåler, som er et lille håndsæt med to pinde, man skubber ind i træet. 

Sidst KAN det jo også være alderdom.


 

Hej, TAK fordi du gider tage dig tid  

Jeg tænker faktisk på begge dele. Væggene har i været behandlet før,de står helt rå. Dog selvfølgelig mærket af de mange år. Så det skaller kun på de vægge som jeg malede sidste år. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også