Badeværelsesgulv - let - gulvvarme

Købte ejendom med 10år gammelt badeværelse på 1. Salen.

Tidligere ejer havde fået lakeret klinkerne, da jeg formoder gulvet har været utæt.

Jeg har brækket gulvet op, opbygningen var forskalling, 20mm krydsfiner, 20mm jackon vådrumsplade og derpå klinker.

Jeg kan se nogle steder at der var vådrumssikret, men om det var over det hele ved jeg ikke.

Da huset er overtaget efter en tvangsauktion har jeg ikke mulighed for at spørge tidligere ejer.


Nå men jeg vil så gerne igang med at genopbygge.

Tænker jeg lige så godt kan få gulvvarme med i nu jeg er igang, men hvad har jeg af muligheder?

Tænkte om det var muligt at forskalle til varmefordelingsplader, og derpå bruge enten vådrumsgips, gulvgips eller wedi/jackon vådrumsplade. Derpå vådrumssikret og klinker på?

Støbning af gulv er IKKE en mulighed.

Andre forslag er også velkomne.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg bemærker du nævner klinker, gulvvarme og gulvhøjde i samme omgang, men du nævner ikke om badeværelset ligger på 1. sal eller mod terræn.

Både vådrumsgips og de andre alternativer er velegnet såfremt du har et stabilt underlag.

Først og fremmest vil jeg anbefale du sikrer dig at underlaget er absolut stabilt. Dernæst en 100% tæt vådrumsmembran. Båre LIP og ALFIX kan anbefales.

Selv lagde jeg hjælpespær på 1.salen hvorpå jeg lagde varmefordelingsplader grundet samme forudsætninger som dig: Støbning var ikke muligt.

Normalt antages 600mm som tilstrækkeligt til et stabilt underlag, men ældre huse har normalt en etageadskillelse på 6" (150mm). Derfor vil jeg anbefale hjælpespærrerne monteres med max. 400mm afstand.

I underetagen gravede jeg ud i 700mm. Derpå 300mm Leca som kapillarbrydende lag. Herefter 400mm polystyren som isolering. Først derefter 100mm beton med vådrumsmenbran og gulvvarmeslanger.

Kender du ikke dimissionerne på etageadskillelse, vil jeg anbefale du beregner konservativt. (Hvilket betyder du bør gå med både livrem og seler).

Alt blev omsluttet med flydende gulvspartel der fordeler varmen. Isoleringsmæssigst er det ikke optimalt, men da vores badeværelser på både første og anden sal ligger over hinanden, er varmetabet ubetydeligt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Har selvfølgelig glemt at beskrive det vigtigste, badeværelset er på 1. Salen... det drejer sig faktisk om 2 identiske badeværelser 🙈


Nå men min plan var som skrevet foroven.

1. Lægge forskalling ud med varmefordelingsplader og selvfølgelig med fald.

2. Gulvplader - enten alm vådrumsgips, evt flere lag, gulvgips eller wedi/jackon vådrumsplade

3. Vådrumssikring

4. Klinker


Men er denne løsning holdbar? Og hvilke gulvplader vil i anbefale ovenpå forskalling?

Gulvpladerne er ikke det vigtigste så længe du anvender godkendte produkter.

Det vigtigste er underlaget som sikrer klinkerne ikke knækker.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der står på 1. Sal i det aller føtste 1.indlæg 😊😊😊

Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej

Jeg skal selv til at i gang med det samme her hos mig, så er lidt nysgerrig på hvad du endte med af løsning ? Og har du oplevet af klinkerne re

Mvh
Ja lavede opretning/fald med reglar på højkant. Ovenpå dem kom der 21mm krydsfiner plader, forskalling med afstand til varmefordelingsplader og gulvvarmeslanger. Ovenpå kom jackon vådrumsplade, vådrumssikring og klinker. Kort tid efter havde jeg nogle fuger der var revnet. Disse blev skåret op igen og fuget om med en smule multibinder i fugen, dette gør at fugen bliver en smule fleksibel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis